با همکاری مرکز اسلام و مسلمانان در اروپا؛

دوره های اسلام شناسی به زبان عربی و انگلیسی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود

تاریخ انتشار:

 معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه و هیئت همراه در وین با رئیس مرکز تحقیقات اسلام و مسلمانان در اروپا سرکار خانم دکتر آمنه شاکر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و هیئت همراه روز سه شنبه دهم خرداد در شهر وین با حضور در دانشگاه خصوصی زیگموند فروید با رئیس مرکز تحقیقات اسلام و مسلمانان در اروپا سرکار خانم دکتر آمنه شاکر و همکارانش دیدار و گفت‌وگو کردند.
بر اساس این گزارش، خانم دکتر آمنه شاکر ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مرکز اسلام و مسلمانان در اروپا در دانشگاه زیگموند فروید یک مرکز جدید است ما حدود یک سال است که این مرکز را تاسیس کردیم لذا دانشجویان کمی در حال حاضر در این بخش مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم که با همکاری دانشگاه‌های کشورهای مسلمان بتوانیم این مرکز را یکی از مراکز مهم در اروپا تبدیل کنیم که به مسائل مسلمانان در اروپا می‌پردازد. علاوه بر کارهای آموزشی فعالیت‌های پژوهشی نیز در این مرکز انجام می‌گیرید. یکی از پروژه‌های ما در حال حاضر بررسی وضعیت زنان مسلمان در اروپاست که این پروژه با همکاری دانشگاه وین انجام می‌شود و تا چند روز دیگر یک سلسله‌نشست‌هایی در همین موضوع برگزار می‌شود که ما نیز در آن مشارکت داریم.

دکتر آمنه شاکر بیان کرد: ما تا به حال با یک دانشگاه از ترکیه توانستیم توافق‌نامه همکاری امضا کنیم. بسیار مشتاق هستیم که با دانشگاه ادیان و مذاهب که به مسأله اسلام و همچنین مذاهب اسلامی می‌پردازد  همکاری کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین  دکتر محمدمهدی تسخیری ضمن تشکر از دعوت خانم دکتر آمنه شاکر برای حضور در دانشگاه زیگموند فروید عنوان کرد: برای ما بسیار خوشحال کننده است که می‌بینیم در قلب اروپا مسلمانانی حضور دارند و دغدغه‌های اسلامی را در فضای دانشگاهی‌ و آکادمیکی دنبال می‌کنند. این بسیار خوب است که شما چنین مرکزی را راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال حل مشکلات مسلمانان در اروپا از طریق انجام پژوهش‌های علمی هستید. تبیین اسلام در فضای دانشگاهی کشورهای اروپایی توسط خود مسلمانان امری لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب دانش‌پژوهان زیادی در حوزه اسلام پژوهی با رویکرد پژوهش در مذاهب مختلف دارد و همانطور که شما به آن اشاره کردید می‌تواند همکاری بسیار خوبی برای شما در خصوص انجام پژوهش‌های مشترک باشد. علاوه بر این دانشگاه ادیان و مذاهب روابط بسیار خوبی با سایر دانشگاه‌های کشورهای اروپایی دارد لذا می‌تواند برخی از پروژه‌های مربوط به اسلام و مسلمانان را با همکاری شما و دیگر دانشگاه‌های اروپایی انجام دهد.
دکتر محمدمهدی تسخیری عنوان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که ما به صورت عملی به دنبال آن هستیم تبادلات استاد و دانشجو و همچنین انجام پروژه‌های مشترک است که به نظر می‌رسد می‌توانیم هر دو مورد را با مرکز شما داشته باشیم. با توجه به اینکه شما در اروپا حضور دارید و موسساتی همچون آراسموس پلاس آمادگی حمایت از برنامه‌های علمی را دارند پیشنهاد می‌کنم که در خصوص همکاری‌های دو جانبه طرح‌هایی را آماده کرده و به اراسموس پلاس ارائه کنیم.

وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین آمادگی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در مورد اسلام را برای مرکز شما و دانشگاه زیگموند فروید به زبان انگلیسی و عربی دارد. در دانشگاه ادیان و مذاهب کلاس‌ها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می‌شود. بیش از ۸۰ درصدر دانشجویان ما بین‌‌المللی هستند و ما کاملا آمادگی داریم در این حوزه با شما همکاری کرده و میزبان دوره‌های علمی در خصوص اسلام‌شناسی و شیعه شناسی باشیم.

در پایان دکتر آمنه شاکر ضمن ابراز امیدواری از آغاز یک همکاری طولانی با دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: قطعا می‌توانیم همکاری‌های بلند مدتی را برنامه ریزی کنیم. ما همانطور که شما فرمودید با همکاری شما طرح‌هایی را برای حمایت به موسسه اراسموس ارائه خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد نظر آن را نسبت به حمایت از برنامه‌های خود جلب کنیم.

مطالب مشابه