عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

نفی خشونت و صلح طلبی از آموزه های اصیل اسلام است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی عضو مجلس خبرگان رهبری  در هم اندیشی« منزلت گفتمان نفی خشونت و صلح آفرینی در مبانی فقهی حضرت امام خمینی (قدس سره)» گفت: امروز بخاطر برخی تفکرات تکفیری و عملکرد داعش، اسلام دین خشونت و جنگ طلب معرفی می‌شود و این درحالی است که با توجه به منابع اصیل اسلامی که قرآن و سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام می‌باشد به راحتی می‌توان دریافت که اسلام با صدای رسا صلح و گفت‌وگو را به عالمیان ابلاغ و اعلام کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود؛ امام عظیم الشان ما فرمود: «انقلاب ما انفجار نور بود» و نور این انقلاب به جهانیان روشنایی بخشید و امام توانست با ترسیم چهره واقعی اسلام ناب در مقابل دو تفکر شرق و غرب که با شعار جدایی دین از سیاست و افیون بودن دین به جنگ با دین برخاسته بودند مقابله و مبارزه کند و انقلاب امام جهان را تسخیر کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد؛ امام در آغاز انقلاب خود نفرمود که ما می‌خواهیم در مقابل شاه بایستیم بلکه فرمود هدف ما از این انقلاب شکست طاغوت و تفکر طاغوتی است و ما می‌خواهیم مسضعفین عالم را از چنگال مستکبرین نجات دهیم .
حسینی شاهرودی بیان کرد: به برکت انقلاب امام و زنده بودن راه و اندیشه امام رئیس جمهور کشور ما در کاخ کرملین به اقامه نماز می‌پردازند و بدون شلیک حتی یک گلوله تفکر لیبرالیسم غربی در حال زوال و شکست است.
وی بیان کرد؛ نفی خشونت و صلح طلبی از آموزه‌های اصیل اسلام است و اسلام اجازه هیچ‌گونه جنگ افروزی و خشونت طلبی را نمی‌دهد و همیشه بر زندگی مسالمت آمیز تاکید دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از آیات شریفه قرآن و روایات خاطر نشان کرد؛ اگر در قرآن و برخی از روایات ما سخن از جنگ به میان آمده است این به معنای خشونت و جنگ افروزی نیست بلکه به معنای ایستادگی در مقابل زورگویان است و اختصاصی به مسلمان و مشرک بودن ندارد و اسلام به ما آموخته است که در مقابل زورگویان باید ایستاد و این ایستادگی هم برای صلح وهدایت است.
آیت الله حسینی شاهرودی با اشاره به فرازی از بیانات امام خمینی
(ره) که فرمود:«ما هیچ‌گاه جنگ‌طلب نیستیم. ما دفاع مقدس می‌خواهیم بکنیم و می‌خواهیم از آبروی اسلام و از آبروی کشور اسلامی دفاع کنیم. این دفاعی است که عقل و اسلام هر دو با آن موافق‌اند.» ادامه داد؛ امام خمینی(ره) با مبانی فقهی خود که برگرفته از اسلام اصیل و ناب بود اجازه هیچ جنگ طلبی را نداد و هیچ وقت از تسخیر کشورهای دیگر سخن به میان نیاورد و در صدد بود انقلاب خود را با روشنگری و تبیین و آگاهی بخشی به جهان صادر کند نه با جنگ و خشونت.
وی بیان کرد؛ امروز هم مقام معظم رهبری که ادامه دهنده راه و اندیشه امام عزیز ما هستند بر پایه همان مبانی اصیل حکم به حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌دهند و با روشنگری زیبایی‌های اسلام و انقلاب را نمایان می‌سازند.
آیت الله شاهرودی ادامه داد؛ معاندین با سطحی نگری و تحریف حقایق و با مخدوش ساختن چهره اسلام و انقلاب به جنگ با اسلام و انقلاب برخاسته اند و ما باید با تبیین صحیح آموزه‌های دینی و انقلابی در دفاع از دین و حقایق اسلام و انقلاب کوتاهی نکنیم.
گفتنی است: هم اندیشی « منزلت گفتمان نفی خشونت و صلح آفرینی در مبانی فقهی حضرت امام خمینی
(قدس سره)» به همت مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور اساتید و دانشجویان به صورت حضوری و مجازی پنجشنبه 12 خرداد 1401 در تالار امام موسی صدر این دانشگاه برگزار شد.

مطالب مشابه