رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد؛

اندیشه های امام راه جدیدی را برای همه آزادی خواهان جهان گشود

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در هم اندیشی« منزلت گفتمان نفی خشونت و صلح آفرینی در مبانی فقهی حضرت امام خمینی (قدس سره)» گفت: بعضی از جوانان که دوران حیات مبارک حضرت امام خمینی (ره) را درک نکرده‌اند،گاها بخاطر برخی جوسازی‌های دشمنان فکر می‌کنند که نسل اول انقلاب امام را آنگونه که خود می‌خواهند معرفی می‌نمایند نه آنگونه که بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ برای شناخت امام باید به آثار و سیره علمی و عملی آن بزرگ مرد تاریخ  مراجعه شود و باید دید که رهبر بزرگترین جنبش انقلابی قرن گذشته چگونه انقلاب خود را آغاز کرد؟ آیا برای پیروزی انقلاب خود به ترور متوسل شد یا به اندیشه؟

وی افزود؛ کسی در کشور به اندازه امام با شاه مخالف نبود ولی می‌خواست شاه را با آگاهی توده‌های مردم از کشور بیرون کند نه با تفنگ و ترور و به همین جهت اسلحه امام سخرانی‌‌های و اعلامیه‌های روشنی بخش ایشان بود که توانست مردم را به صحنه بیاورد و انقلابی را به پشتوانه ایمان به خدا و آگاهی مردم بیافریند که امروز همچنان مورد توجه آزادی‌خواهان جهان است.

سید ابوالحسن نواب ادامه داد؛ شاید کمتر کسی زمانی که در مصاحبه‌ای از امام پرسیده می‌شود که برای هر انقلابی نیاز به اسلحه و سرباز است و سربازان شما کجاهستند؟ و امام در جواب با قلبی سرشار از ایمان و اطمینان  فرمود که سربازان من در گهواره ها هستند منظور واقعی امام را نفهمیده‌ باشد که هدف امام از این جواب چه بود؟ ولی امام مطمئن بود که با ایمان به خدا و آگاهی و آگاهی بخشی فرزندان این مرز و بوم می‌تواند به مبارزه با ظلم و طاغوت برخیزد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب  با اشاره به این‌که انقلاب امام انقلاب مبتنی بر تفکر بود  نه خشونت گفت: امام خمینی(ره) از سال 1342 تا 1357 حکم ترور هیچ کس را نه صادر کرد و نه امضاء نمود و زمانی که برخی از مبارزین برای تایید حکم ترور حسنعلی منصور از سوی امام نا امید شدند و امام خمینی(ره) این حکم را صادر و تایید نکرد از آیت الله میلانی حکم ترور را دریافت و اقدام کردند.

سید ابوالحسن نواب بیان کرد؛ امام خوب می دانستند که جواب اندیشه را با اندیشه باید داد نه با خشونت و همین بود که اندیشه امام و قلم امام  و بیان امام که متاثر از اندیشه‌های ناب اسلامی بود راه جدیدی را برای همه آزادی‌خواهان جهان گشود.

گفتنی است: هم اندیشی « منزلت گفتمان نفی خشونت و صلح آفرینی در مبانی فقهی حضرت امام خمینی (قدس سره)» به همت مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور اساتید و دانشجویان به صورت حضوری و مجازی پنجشنبه 12 خرداد 1401 در تالار امام موسی صدر این دانشگاه برگزار شد.

مطالب مشابه