در دیدار با اعضای هیئت علمی آکادمی چک بررسی شد؛

آغاز پروژه های پژوهشی میان دپارتمان فلسفه ی آکادمی چک و دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:
پارتمان فلسفه ی آکادمی چک

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده فلسفه آکادمی علوم دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش در این دیدار دکتر کریستوف بوهاچک ضمن خوش‌آمدگویی به معرفی این دپارتمان پرداخت و عنوان کرد که دپارتمان فلسفه یکی از مهمترین دپارتمان‌های آکادمی علوم چک می‌باشد. این دپارتمان گروه‌های مختلف و متعددی دارد از جمله گروه فلسفه باستان و قرون وسطی، فلسفه اخلاق، فلسفه تحلیلی، فلسفه منطق، فلسفه مدرن، فلسفه معاصر و …

وی ادامه داد: در هیچ‌کدام از این گروه‌ها پذیرش دانشجو نداریم و اینجا مخصوص انجام پژوهش‌ است. اساسا آکادمی علوم چک مخصوص تحقیق  پژوهش است و تمام گروه‌ها از هیئت علمی‌هایی تشکیل شده است که در خصوص مسائل مرتبط پژوهش کار می‌کنند.

دکتر بوهاچک گزارشی از کتاب‌های منتشر شده در بخش فلسفه باستان و قرون وسطی ارائه کرد و گفت تاکنون کتاب‌های مختلف و متعددی در این حوزه منتشر شده است. چندین کتاب از آنچه تاکنون منتشر شده است به حوزه فلسفه اسلامی و فیلسوفانی همچون ابن‌سینا و ابن رشد اختصاص دارد. ما تلاش می‌کنیم که در حوزه فلسفه دوره میانه به همه ابحاث بپردازیم و همچنین در خصوص فلسفه اسلامی نیز پژوهش‌هایی را در دست انجام داریم.

وی ادامه داد: ما بسیار خوشحال خواهیم شد اگر بتوانیم با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب مخصوصا دانشکده فلسفه پژوهش‌هایی در حوزه اسلامی را انجام دهیم. با توجه به نقش فلسفه اسلامی در فلسفه میانه و قرون وسطی و با توجه به تسلط اساتید و پژوهشگران شما می‌توانیم برنامه‌های مشترکی در این حوزه را برنامه ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام تسخیری با تشکر از همه اعضایی که در جلسه حضور دارند عنوان کرد که انجام برنامه‌های مشترک اگر چه به توسعه علم کمک می‌کند و باعث می‌شود که برخی از مسایل از گذشتگان روشن شود اما تاثیر مهم‌تر دیگری نیز دارد که آن آشنایی پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های کشورهای مختلف با یکدیگر است.

وی ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند تسهیل‌گر گفت‌وگوهای ادیانی میان ملت‌ها باشد. حتی اگر گفته شود که برخی از ملت‌ها دیگر متدین به دین خاصی نیستند و ناباور یا لاادری هستند اما باز هم همین ارتباطات موجب فهم بیشتر از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با یکدیگر می‌شود این فهم بیشتر نتیجه‌ای جز بالابردن درک و همچنین زندگی مسالمت آمیز در جهان نخواهد داشت.

تسخیری در پایان ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب بر پایه گسترش صلح و همزیستی مسالمت و معرفی دقیق و تجربی اسلام و شیعه به جهان آمده هر گونه همکاری علمی و پژوهشی می‌باشد. اساتید و دانشجویان دکتری متعددی در دانشگاه حضور دارند که می‌توانند در پروژه‌های شما مخصوصا پروژه‌های پژوهشی که در حوزه فلسفه اسلامی است مشارکت داشته باشند.

مطالب مشابه