با حضور مسئولان دو دانشگاه صورت گرفت؛

برگزاری دوره های مشترک میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه بغداد بررسی شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه،  روز یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و بین‌الملل ضمن بازدید از دانشگاه بغداد با رئیس این دانشگاه دکتر منیر حمید‌ السعدی دیدار و گفتگو کردند.
رئیس دانشگاه بغداد ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت ایرانی به معرفی دانشگاه بغداد پرداخت و عنوان کرد: دانشگاه بغداد مهمترین دانشگاه کشور عراق است که ۲۴ دانشکده و ۱۰۹ دپارتمان دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ میلادی تاسیس شد که به عنوان یکی از دانشگاه‌های قدیمی جهان شناخته می‌شود. 
وی ادامه داد: این دانشگاه ۷۱ هزار دانشجو دارد و ۸ هزار هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار می‌باشند. همچنین یکی از بخش‌های مهم دانشگاه بغداد پژوهش است که در حوزه پژوهش حدود ۱۳ هزار پژوهشگر در این قسمت مشغول به فعالیت می‌باشند.
دکتر منیر حمید‌ السعدی بیان کرد که این دیدار می‌تواند یک روز تاریخی برای دو دانشگاه جهت آغاز همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف دانشجویی و پژوهشی باشد. دو دانشگاه می‌توانند ظرفیت‌های خود را در خصوص تبادلات استاد و دانشجو فعال کنند و حرکت روبه جلویی در این موضوع داشته باشند. ما می‌توانیم در آینده شرایط برگزاری دوره‌های مشترک به این صورت که یک ترم در ایران و یک ترم در عراق برگزار شود را مهیا کنیم.
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر محمد مهدی تسخیری به معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی جهان است که در آن همه ادیان و مذاهب تدریس می‌شود. در این دانشگاه حدود ۱۷ هزار دانشجو به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در رشته‌های مختلف  مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ادیان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در خصوص تبادلات استاد و دانشجو دارد بیان کرد: حقیقتا امروز یک روز تاریخی در یکی از تاریخی‌ترین دانشگاه‌های منطقه در یک شهر قدیمی و تاریخی است. شهری که در سال‌های متمادی در جهان اسلام نقش برجسته و بالقوه‌ای مخصوصا در دوره عباسیان در تمدن اسلامی داشته است.
معاون ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه گفت: تلاش برای اعاده تمدن نوین اسلامی یکی از کار ویژه‌های دانشگاه ادیان و مذاهب است که امیدوارم با همکاری دانشگاه بزرگ بغداد بتوانیم قدم مثبت و قابل توجهی در تحقق این امر برداریم. ما باید با همکاری هم به مسائل پژوهشی که جامعه هر دو کشور به آن نیاز دارند توجه کنیم و پایان‌نامه‌ها را برای تحقق این اهداف جهت دهی کنیم. 
لازم به ذکر است که در این دیدار دکتر رحمان بوالحسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ، دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشکده تاریخ، حجت‌الاسلام دکتر عمار ابوطالبی رئیس دانشکده زبان و فرهنگ، ججت‌الاسلام دکتر علی صادقی مدیر گروه حقوق دانشکده حقوق و دکتر محمد مهدی بغدادی مشاور امور بین الملل نیز حضور داشتند.

مطالب مشابه