حجت الاسلام والمسلمین تسخیری بیان کرد؛

انقلاب اسلامی ایران، نقش دین در زندگی را احیاء کرد

تاریخ انتشار:

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: انقلاب اسلامی ایران، نقش دین در زندگی را احیاء کرد در حالی که تلاش می‌شد تا ادیان از عرصه زندگی کنار زده شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) همایش «منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران؛ با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
در این همایش حجت الاسلام والمسلمین دکتر «محمدمهدی تسخیری» معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: شهادت می دهم که آقای دکتر «همایون سامه یح» و آقای دکتر «سیامک مره صدق» به عنوان نمایندگان کلیمیان ایران، با قدرت در عرصه بین الملل در برابر شایعات صهیونیسم علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کردند و دفاع وجدانی و فطری خود را اعلام کردند که قابل ستایش است.
وی با بیان اینکه ما بر این باور هستیم که همه شهروند ایران هستیم و ایران برای همه ایرانی‌ها است، اضافه کرد: چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم. یاد رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) را گرامی می‌داریم. یاد همه بزرگانی که وجود خود را وقف جامعه بشریت کردند، جانبازان و همه شهیدان از ادیان و مذاهب مختلف که در این راه جانفشانی کردند را گرامی می داریم.
وی ادامه داد: پیروزی انقلاب از تحولات بزرگ و بی نظیر بود و موج عظیمی را در منطقه ایجاد کرد و هراس زیادی در دل حاکمان غیر مردمی انداخت. انقلاب اسلامی ایران، نقش دین در زندگی را احیاء کرد در حالی که تلاش می‌شد تا ادیان از عرصه زندگی کنار زده شوند.
وی تأکید کرد: “ایجاد انسجام بین شیعیان داخل و خارج”، “تقریب بین ادیان و مذاهب داخل و خارج” و “زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب” سه محور اساسی انقلاب اسلامی ایران درباره ادیان و مذاهب بوده است و در طول این چهار دهه، در هر سه محور موفقیت‌های چشمگیری داشتیم. اینک نیز تلاش برای تحقق بخشیدن به این اهداف در بیانیه گام دوم انقلاب مورد نظر است.

وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبری معظم با دقت و بینش در بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه را برای جوانان ایجاد کرده است.
وی افزود: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب “تلاش جهت تحقق معنای اخلاق، آزادی، برادری و عزت در جامعه” و “ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع ولایت عظمی” عامل عزت در همه عرصه ها است. لذا باید با سعه صدر امام جعفر صادقی به امور نگاه کرد و تنگ نظری ها را زدود و با حمایت از انسان به پیش رفت.
وی همچنین گفت: در بیانیه گام دوم بر “حکومت مردم سالاری با استفاده و مشارکت تمام شهروندان و توانایی‌های مختلف فرزندان ایران بدون استثناء” در همه صحنه‌ها تأکید شده است. تلاش در جهت عدالت و تقسیم امکانات عمومی، لازم اما سخت است. بنابر این باید عدالتی بی همتا در تارک نظام باشد؛ که هنوز نیست. بر مبنای بیانیه گام دوم: “استقلال ملی از تحمیل زورگویی کشورهای دیگر” و “استقلال در حق تصمیم گیری و اندیشیدن برای همه افراد جامعه” لازم است.
وی با اشاره به اینکه تمدن سازی و تحقق مصادیق گام دوم، بدون گسترش فرهنگ پذیرش یکدیگر امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: تکریم شهروندان به عنوان یک اصل باید در نظر گرفته شود؛ وگرنه مثل وصایای بزرگان نوشته ای بیش نخواهد بود. گوش دادن به سخن و خواسته دیگری، بردباری و تحمل سخن دیگر شهروندان، شرط پیشرفت است. همچنین برطرف سازی موانعی که در برابر تقریب قرار دارد، پس از گذشت چهار دهه جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی را پیش رو قرار می‌دهد.
وی در پایان گفت: امروزه روابط بسیار خوبی با رهبران ادیان و پیروان آنها داریم و گفتگوهای مختلف با رهبران ادیان مختلف در اروپا، آمریکا وجود دارد. همچنین ارتباط خوبی با آشوریان و ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی داریم. همه اینها موجب شده تا حقایق موجود در ایران بهتر شناخته شود و اندیشه های ما را از جنجال طلبان و تروریست ها مجزا کند. امیدواریم این مسیر اعتماد سازی را روز به روز بیشتر کنیم آن را زمینه تلاش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار دهیم.

مطالب مشابه