با حضور مسئولان دو دانشگاه صورت گرفت؛

امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پنجابی هندوستان

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پنجابی هندوستان توسط ریاست دانشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب و دکتر آرویند ریاست دانشگاه پنجابی امضا شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با ابراز خوشحالی برای برگزاری این جلسه و اظهار تأسف از اینکه این جلسه به صورت حضوری برگزار نمی‌شود عنوان کرد: «از اینکه شما چندین مرتبه بنده را دعوت کردید که در دانشگاه پنجابی حضور یابم، اما متأسفانه تاکنون این امکان فراهم نشده است، متأسف هستم. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این امکان فراهم شود که یا بنده در دانشگاه بزرگ پنجابی حضور یابم یا میزبان شما در ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب باشم».

وی ادامه داد: «من تا کنون چندین بار به ایالت پنجابی آمده‌ام و سال‌ها نیز در هند زندگی کرده‌ام. بنده معقتدم که سرزمین هند یک سرزمین کهن با یک آرمان بزرگ و یک کشور پهناور قابل اعتماد است. این کشور از جهت همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان یک کشور قابل توجه و ممتاز است. در این کشور ما می‌توانیم به خوبی همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب را مشاهده کنیم. ایالت پنجاب هند یکی از مهم‌ترین مناطق و ایالت‌های هند به شمار می‌رود».

ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: «اهمیت ایالت پنجاب در هند از چند جهت است؛ جهت اول این است که ایالت پنجاب نقطه تلاقی فرهنگی،‌ فکری و اندیشه‌ای دو سرزمین پاکستان و هند می‌باشد که تلاقی و اتصال این دو فرهنگ باعث شکل‌‌گیری فرهنگ‌های دیگری هم شده است. جهت دیگر اهمیت این ایالت نیز وجود همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب در این ایالت است».

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با بیان این مطلب که جهان امروز جهان زندگی مسالمت‌آمیز است و از این جهت ایالت پنجاب یک الگو است گفت: «امیدوارم با گسترش روابط علمی و فرهنگی بتوانیم در کنار همدیگر زندگی خوبی برای بشریت رقم بزنیم».

در ادامه دکتر آرویند، ریاست دانشگاه پنجابی، با اظهار خوشحالی از اینکه در این جلسه حضور دارد و همچنین تشکر و قدردانی از شرکت‌کنندگان در این جلسه بیان کرد: «این مایه مسرت و خوشحالی بنده است که می‌خواهم با دانشگاه ادیان و مذاهب تفاهم‌نامه همکاری امضا کنم. امیدوارم این تفاهم‌نامه روابط میان دو دانشگاه را به صورت جدی گسترش دهد و باعث اتفاقات مهم و تاریخی در تاریخ دو دانشگاه شود».

همچنین در ادامه دکتر محمد حبیب، مدیر مرکز مطالعات تصوف بابا فرید، متعلق به دانشگاه پنجابی با تشکر از ریاست دانشگاه ادیان جهت بیان مطالب مفید در خصوص ایالت پنجاب گفت: «همان‌طور که شما فرمودید ایالت پنجاب از جهت زندگی مسالمت‌آمیز یک نمونه واقعی و عملی در هند است و نه تنها برای آسیا، بلکه برای کل جهان یک الگو و نمونه است».

وی ادامه داد: «ایالت پنجاب محل تلاقی فرهنگ‌ها و دین‌های مختلف است از اسلام گرفته تا مسیحیت، بودایی، سیک و دیگر ادیان و مذاهب. علاوه بر اینها غیر از ایران پنجاب هم یکی از مراکز صوفیان بوده است و از گذشته تاکنون عارفان و متصوفان زیادی در این منطقه بوده‌اند. همچنین پنجاب محل پیدایش گروه‌های سیک بوده که آموزه مهم آنها زندگی مسالمت‌آمیز و وحدت میان ادیان است».

دکتر محمد حبیب بیان کرد: «اضافه بر اینها نزدیکی پنجاب به ایران باعث شده که پنجاب همواره تحت تأثیر زبان و فرهنگ ایرانی باشد که این مهم می‌تواند تاثیرات و ثمرات خوب در امضای این تفاهم‌نامه داشته باشد. در حقیقت این تفاهم‌نامه به معنای بازگشت به ریشه‌های مشترک فرهنگ ایرانی و پنجابی و همچنین گسترش روابط گذشته و اکنون می‌باشد».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی تسخیری معاون ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذهب در ادامه با تشکر از دانشگاه پنجابی برای برگزاری این جلسه و جدیت در امر امضای تفاهم‌نامه همکاری گفت: «هدف از امضای تفاهم‌نامه تدوین برنامه‌های عملیاتی در خصوص برنامه‌های مشترک است. امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک علاوه بر عملیاتی کردن تبادل استاد و دانشجو و فراهم کردن شرایط اخذ فرصت‌های مطالعاتی توسط دانشجویان دکتری، برنامه‌های بلند مدت همکاری در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی را نیز تدوین کنیم».

وی ادامه داد: «ما در گذشته گفت‌وگوی‌های ادیانی متعدی داشتیم که می‌توانیم این را ادامه بدهیم. گفت‌وگوهای مختلفی در گذشته میان ما و ادیان هندو انجام شده است. ما معتقدیم که فراهم کردن شرایط گفت‌وگو از راه برنامه‌های آکادمیکی و علمی می‌گذرد و لازم است که ما شرایط گفت‌وگو و همزیستی را برای اساتید و دانشجویان فراهم کنیم. تحقق این اهداف می‌تواند در ضمن برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف و متعدد با موضوعات متفاوت چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری انجام شود».

مطالب مشابه