حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب؛

زنده ترین دین دنیا اسلام است

تاریخ انتشار:

جمعی از طلاب و دانشجویان کشور هند با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ جمعی از طلاب ودانشجویان کشور هند با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار که در یک فضای صمیمی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با خوش آمدگویی به میهمانان هندی گفت: من قبل از تولد شما در هند زندگی کرده‌ام و اکثر شهر‌های این کشور بزرگ را از نزدیک دیده‌ام و با مردمان خوب این کشور قریب به شش ماه زندگی کرده‌ام و دل بستگی عجیبی به هند و مردمان این دیار دارم و اگر روزی برسد که به من بگویند که فقط می‌توانی یک سفر داشته باشی مطمئنا خواهم گفت که می‌خواهم به هند بروم.

هند دریای فهم،دریای معرفت و دریای انسانیت

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود، هند دریای فهم،دریای معرفت و دریای انسانیت است و از لحظ دینی جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد و کمتر کشوری می تواند جای هند را بگیرد.

وی اضافه کرد، هند هیچ وقت اصرار نمی کند که دین و مذهب کسی را تغییر دهد و در این کشور مردم در کمال آزادی و همزیستی محبت آمیز و صلح آمیز در کنار هم زندگی می کنند.البته بعد از روی کار آمدن نارندا مودی داستان کمی تغییر کرده ولی ادامه نخواهد داشت و به روال قبلی خود باز خواهد گشت.

تقریب بین مذاهب اسلامی از اهم واجبات است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره به بحث وحدت و تقریب مذاهب اسلامی افزود؛ امروزه در جهان اسلام مسئله وحدت امت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی از اهم واجبات است و اگر در جاهای دیگر وحدت و تقریب امری لازم است در هند الزم است و در این کشور باید به بحث تقریب دقت و توجه بیشتری شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد، ما در هند در یک خانواده واحدی زندگی می کنیم و برادران شیعه وسنی باید در کنار هم بتوانند با دیگر هم‌وطنان خود تعامل داشته باشند که تا به امروز چنین بوده و من بعد نیز ان شاءالله چنین خواهد بود.

آزادی مذهبی در هند قابل مقایسه با پاکستان نیست

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به فضای آزاد مذهبی در هند افزود؛ آزادی مذهبی در هند قابل مقایسه با پاکستان نیست و امروز به برکت این آزادی انسان‌های بزرگی در هند رشد کرده‌اند و ما بحران‌هایی را که در پاکستان داریم در هند نداریم.

وحدت و تقریب از نان شب واجب تر است

سید ابوالحسن نواب با توصیه به طلاب هندی گفت: شما بعد از فارغ التحصیلی در کل دنیا منتشر می شوید و تبلیغ شما جهانی است و به همین جهت باید بدانید که مسئله وحدت و تقریب از نان شب واجب تر است و باید کاری کنید که برادران شیعه و سنی امت واحده اسلامی،که خواست رسول الله(ص) است را تشکیل دهند.

در مسئله تقریب اینگونه نیست که از عقاید خود و اصول مسلم شیعه کوتاه بیاییم

وی همچنین بیان کرد؛ در مسئله تقریب اینگونه نیست که از عقاید خود و اصول مسلم شیعه کوتاه بیاییم و این را با صدای بلند می‌گوییم که در سقیفه حق امیرالمومنین علی(ع) غصب شد و در این مورد از هیچ کسی ابایی نداریم ولی باید در این مسیر مثل مولایمان علی(ع) عمل کنیم.

علی(ع) با اینکه حق مسلمش غصب شد برای حفظ اسلام و امت اسلامی صبرکرد

وی با اشاره به رفتار امیرالمومنین علی (ع) بعد از جریان سقیفه و غصب خلافت خویش گفت: معنای شیعه بودن این است که ملتزم به راه و هدف و مرام علی باشیم.

علی(ع) با اینکه حق مسلمش غصب شد برای حفظ اسلام و امت اسلامی صبرکرد و این درس بزرگی برای ما است و بنا به فرمایش آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه،سکوت علی باعث رشد یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان شد.

وی در این زمینه با اشاره به روایتی که در کتاب الحجه اصول کافی  از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است گفت: در این روایت شریفه آمده است روزی پیامبر خاتم (ص) به حضرت علی(ص) گفت، یا علی اگر روزی حق تو غصب شود چه می کنی؟ و علی(ع) جواب داد یا رسول الله صبر می کنم. زیرا که برای علی (ع) حفظ اسلام مهمتر از حفظ خلافت بود و ما نیز باید همان کاری را بکنیم که علی کرد تا اصل بماند، و اصل اسلام و قدرت اسلام است.

برای معرفی معارف اصیل شیعی اولین دانشکده شیعه شناسی را تاسیس کردیم

وی ادامه داد، ما در دانشگاه ادیان و مذاهب برای معرفی معارف اصیل شیعی اولین دانشکده شیعه شناسی را تاسیس کردیم و امروزه فارغ التحصیلان این دانشکده با درک صحیح شرایط زمان،در اقصی نقاط دنیا مشغول به فعالیت‌های علمی و تبلیغی هستند.

اسلام تنها دین جهانی است که متکی به ایمان و عمل صالح است

این استاد حوزه و دانشگاه به طلاب و دانشجویان هندی گفت: شما سربازان معظم و مکرم امام زمان(عج) هستید و این را خوب بدانید که زنده‌ترین دین دنیا اسلام است.

وی با اشاره به یکی از سفر‌های خارجی خود به اروپا افزود، در دیداری که با پاپ داشتم ایشان به من گفت: شمادر اسلام هم ایمان دارید و هم عمل صالح ولی ما اگر در مسیحیت ایمان داشته باشیم فقط یک ایمان خالی است و این ایمان دردی دوا نمی کند و ایمان وقتی به درد می خورد که پنج وعده نماز داشته باشد، یک ماه روزه داشته باشد و حج داشته باشد زیرا که نماز یعنی اتصال به خدا و روزه یعنی خودسازی و اسلام تنها دین جهانی است که متکی به ایمان و عمل صالح است.

سید ابوالحسن نواب همچنین به رابطه ایمان و عمل صالح اشاره کرد و گفت: رابطه ایمان و عمل صالح مثل شاخه و ریشه درخت است که اگر هرچه شاخه ها بیشتر باشد ریشه بزرگتر و هرچه ریشه بزرگتر باشد شاخه‌ها بیشتر است. و ایمان باعث تقویت عمل صالح و عمل صالح باعث تقویت ایمان می شود.

اسلام در دست ما امانت است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بار دیگر با اشاره به اهمیت وحدت امت اسلامی ادامه داد؛ اسلام در دست ما امانت است و ما می توانیم با اتحاد خود آن را حفظ کنیم و یا خدای ناکرده با اختلاف آن را پاره پاره کنیم.

اختلاف و فتنه انگیزی از گوساله پرستی بدتر و خانمان سوزتر است

وی با اشاره به آیات و روایات بسیاری که در حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و فتنه انگیزی آمده است،به داستان حضرت موسی(ع) اشاره کرد و گفت: وقتی که موسی(ع) از طور سینا برگشت دید که امتش گوساله پرست شده‌اند و به همین جهت بر برادرش هارون که او نیز از پیامبران خدا بود بر آشفت و علت را جویا شد و هارون جواب داد برای پرهیز از اختلاف امت و فتنه انگیزی سکوت کردم. پس همگان باید بدانیم که اختلاف و فتنه انگیزی از گوساله پرستی بدتر و خانمان سوزتر است.

باید سال‌ها رنج ببریم تا نتیجه‌اش برای نسل های بعدی ماندگار شود

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان با طرح پرسشی که آیا وحدت یکی از مقاصد اسلام نیست؟ ادامه داد، آیا از راه مقاصدالشریعه نمی‌شود ثابت کرد که وحدت از واجبات است؟ نباید برای حفظ وحدت امت اسلام از جان گذشت؟ نباید برای حفظ این میراث عظیم پیامبر تلاش کرد؟ همه ما باید آگاه باشیم و در این راه با جدیت گام برداریم و باید سال‌ها رنج ببریم تا نتیجه‌اش برای نسل های بعدی ماندگار شود.

گفتنی است در پایان این جلسه صمیمی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به سئوالات طلاب و دانشجویان پاسخ داد.

 

 

 

مطالب مشابه