در گفت‌وگو با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان…

دانشگاه ادیان و مذاهب فرصتی بی نظیر برای تحصیل در مقطع دکتری است

تاریخ انتشار:

به بهانه صدور دفترچه انتخاب رشته‌محل در مقطع دکتری باب گفتگو را با دکتر بوالحسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب گشودیم.

دکتر رحمان بوالحسنی از شرایط و کیفیت آموزشی، استفاده از اساتید مجرب، امکان تحصیل به زبان‌های مختلف، اهتمام به امر پژوهش و چاپ کتاب‌ها و مجلات مختلف علمی پژوهشی، کتابخانه بی‌نظیر در موضوع ادیان و مذاهب، وجهه بین‌المللی و ارتباطات گسترده با دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان، دوره‌های آموزشی آزاد و کوتاه‌مدت با مشارکت دانشگاه‌های برتر جهان، امکان استفاده از بورس تحصیلی و اعطا وام بلندمدت تحصیلی و استقبال گسترده دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد و به سؤالات روابط عمومی در زمینه‌های مختلف مرتبط با تحصیل در این دانشگاه پاسخ داد.

 

جذابیت‌ها و مزیت‌های تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب چیست؟

دانشگاه ادیان و مذاهب به‌عنوان تنها دانشگاه ادیانی جهان،‌ مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. هر ساله هیئت‌های خارجی بی‌شماری در دانشگاه حضور می‌یابند و تعاملات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با دیگر دانشگاه‌های جهان قابل مقایسه با دانشگاه‌های دیگر در ایران نیست. هم‌چنین برای دانشجویان امکان شرکت در دوره‌های علمی در خارج از کشور فراهم است. این دانشگاه به آموزش زبان‌های خارجی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و نشست‌های علمی متعددی به زبان‌های مختلف در دانشگاه برگزار می‌شود. فضای آزاد علمی در دانشگاه فراهم است و همه می‌توانند در حوزه‌های مختلف علمی در قالب تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و نیز نشست‌های علمی مختلف، به ارائه نظر بپردازند.

دانشگاه ادیان و مذاهب با بهره‌گیری از بیش از 130 عضو هیئت علمی و 300 استاد مدعو از بهترین اساتید، زمینه آموزشی و پژوهشی ویژه‌ای را برای دانشجویان فراهم کرده است و علاوه بر کیفیت بالای آموزشی در عرصه پژوهش نیز گام‌های بلندی برداشته است و سطح علمی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دانشگاه نسبت به موارد مشابه از کیفیتی بالا برخوردار است. وجود دو انتشارات با چاپ بیش از 400 عنوان کتاب و وجود هشت مجله علمی که پنج مورد آن، دارای رتبه علمی پژوهشی‌اند و دو مجله انگلیسی که یک مورد آن رتبه ISI دارد و اولین و تنها مجله انگلیسی در حوزه دین در ایران است، حکایت از فعالیت پژوهشی گسترده اساتید و دانشجویان این دانشگاه دارد و برای دانشجویان این دانشگاه یک مزیت به‌شمار می‌رود چرا که به‌راحتی می‌توانند آثار علمی خود را در آنجا منتشر کنند.

این دانشگاه دارای کتابخانه‌ای تخصصی در حوزه ادیان و مذاهب است که در موضوع تخصصی خود در خاورمیانه بی‌نظیر است و سالانه در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای مختلف شرکت کرده و جدیدترین دستاوردهای علمی جهان در حوزه مطالعات ادیان و مذاهب را به زبان‌های مختلف تهیه می‌کند و این فرصتی برای طالبان علم و پژوهشگران فراهم کرده است تا بر دانش خود در این ارتباط بیفزایند.

 

رابطه دانشگاه ادیان و مذاهب با علما و پیروان ادیان و مذاهب چگونه است؟

گفت‌وگوی‌های بین‌ادیانی و اهتمام به تقریب مذاهب یکی از رویکردهای همیشگی دانشگاه ادیان و مذاهب بوده است. این دانشگاه همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو با دانشمندان و بزرگان ادیان و مذاهب گوناگون در سراسر جهان اعلام کرده و بارها این گفت‌وگوها در سطوح مختلف در داخل و خارج از کشور به انجام رسیده است. هم‌چنین سالانه دوره‌های مختلف کوتاه‌مدت با موضوعاتی هم‌چون شیعه‌شناسی، ایران‌شناسی، معنویت، تصوف و عرفان اسلامی، زن و خانواده و … با حضور استادان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان با ادیان و مذاهب گوناگون، در این دانشگاه برگزار می‌شود و در تعامل با دانشگاه‌های جهان نیز برای دانشجویان خود دوره‌های آموزشی در خارج از ایران مهیا می‌کند و بستر گفت‌وگو را برای اساتید و دانشجویان خود فراهم می‌کند. استفاده از اساتید توانمند پیرو ادیان و مذاهب دیگر و تحصیل صدها دانشجو از پیروان سایر ادیان و مذاهب نشان از این رویکرد از یک طرف و اعتماد پیروان ادیان و مذاهب به دانشگاه ادیان و مذاهب و اهتمام آنها به تحصیل در این دانشگاه دارد.

 

علاقه‌مندان چگونه می‌توانند از بورس تحصیلی و نیز وام تحصیلی بهره‌مند شوند؟

این دانشگاه علی‌رغم این‌که دانشگاهی غیرانتفاعی و خودگردان است، به‌منظور جذب دانشجویان مستعد کم‌درآمد و حمایت از آنها، در هر رشته یک دانشجو را در مقطع دکتری با شرایط خاص بورسیه می‌کند همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز تعداد زیادی از دانشجویان را بورس می‌کند.

هم‌چنین دانشگاه ادیان و مذاهب برای رفاه حال علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه، امکان اخذ وام تحصیلی معادل مبلغ شهریه را فراهم نموده است تا دانشجویان بتوانند بدون دغدغه مالی به تحصیل مشغول باشند.

 

با توجه به شرایط کرونا، شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه به چه نحو است؟

این دانشگاه با بستر مناسب آموزش‌های الکترونیکی به‌خصوص در شرایط محیطی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، تمام کلاس‌های آموزشی و پژوهشی خود را بدون تعطیلی و بدون حضور در دانشگاه به صورت آنلاین و آفلاین برگزار کرده است. در این دانشگاه دوره آموزشی در مقطع دکتری در سه ترم طراحی شده است و جهت رفاه حال دانشجویان برنامه درسی در یک روز قرار داده شده است تا در صورت فراهم شدن شرایط محیطی ناشی از همه‌گیری کرونا، برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درس با مشکل رفت‌وآمد متعدد و یا اقامت دائم و یا طولانی همراه نباشد و در صورت نیاز به آموزش‌های تکمیلی مانند پیش‌نیازها و یا آموزش زبان‌های خارجی و آموزش آزاد و نشست‌های علمی از امکانات آموزش الکترونیکی خود بهره می‌گیرد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز برنامه‌های درسی در دو روز پی در پی تجمیع شده است.

 

استقبال دانشجویان خارجی از دانشگاه ادیان و مذاهب چگونه است و دروس به چه زبان‌هایی تدریس می‌شود؟

گرچه دانشگاه ادیان و مذاهب از بدو تأسیس نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اقدام کرده است اما با معرفی دانشگاه در سطح بین‌المللی چند سالی است که دانشجویان خارجی تمایل زیادی برای تحصیل در این دانشگاه از خود نشان می‌دهند به‌طوری که ‌اکنون حدود 4000 دانشجوی خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب از بیش از 30 کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند.

این دانشگاه در اقدامی ابتکاری رشته‌های آموزشی خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تدریس می‌کند تا هرکس حسب علاقه و توانمندی خود به هر شکل که دوست دارد، تحصیل نماید. جالب است که حتی دانشجویانی ایرانی هم از تحصیل به زبان‌های خارجی استقبال می‌کنند.

 

هم‌اکنون دانشگاه ادیان و مذاهب دارای چند دانشکده است و چه رشته‌هایی در این دانشکده‌ها فعال است؟

این دانشگاه دارای ده دانشکده است که بسیاری از آن‌ها در ایران و حتی در جهان منحصر به فرداند. دانشکده عرفان، دانشکده زن و خانواده، دانشکده مذاهب، دانشکده شیعه‌شناسی، دانشکده ادیان، دانشکده زبان و فرهنگ ملل، دانشکده رسانه و ارتباطات، دانشکده دین و هنر، دانشکده حقوق و دانشکده فلسفه ده دانشکده این دانشگاه را تشکیل داده‌اند.

این دانشگاه در مقطع دکتری 16 رشته تحصیلی دارد و در مقطع کارشناسی ارشد 32 رشته تحصیلی، که 10 رشته آن به صورت غیرحضوری (مجازی) اجرا می‌شود همچنین 4 رشته در مقطع کارشناسی دارد که 2 رشته آن به صورت غیرحضوری (مجازی) اجرا می‌شود.

 

در پایان گزارشی از تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه بفرمایید.

هم‌اکنون بیش از 800 دانشجو در مقطع دکتری، بیش از 6000 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حضوری، بیش از 400 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد غیرحضوری و بیش از 400 دانشجو در مقطع کارشناسی (غیرحضوری) در دانشگاه در حال تحصیل‌اند که این دانشجویان از میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف از کشورهای مختلف گزینش شده‌اند و بیش از نیمی از دانشجویان خارجی‌اند. هم‌چنین تاکنون بیش از 2500 دانشجو در مقاطع مختلف با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مدرک دانش‌آموختگی دریافت نموده‌اند که این مدارک در سطح بین‌المللی قابل ارائه و ترجمه‌اند.

مطالب مشابه