نقش تربیت محور عشق در کاهش خشونت خانگی

نویسنده:
مصطفی سلیمانی
سطح:
کارشناسی ارشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو مصطفی سلیمانی با عنوان «نقش تربیت‌محور عشق در کاهش خشونت خانگی»، دکتر علیرضا صالحی به عنوان استاد راهنما و دکتر علی مهجور به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

خانواده اساسی‌ترین نهاد اجتماعی و تعیین‌کننده بنیانِ تربیتی فرزندان، به عنوان نسل آینده بشریت است. این مهم، متأثر از آداب، باورها و فرهنگی است که در پیکره این نهاد جریان دارد. خشونت، به عنوان پدیده‌ا‌ی جهانی که در همه‌ ادوار تاریخ وجود داشته، همواره به عنوان عاملِ برهم‌زننده این نهاد مطرح بوده و به شکل یک دغدغه و آسیب محل بحث بوده است.

خشونت خانگی به عنوان یکی از اَشکال خشونت، از پدیده‌های رایج در جوامع کنونی است. چندوجهی و چندعاملی بودن این مسئله، ضرورت‌های بیشتر و روی‌کردهای متنوع‌تری را برای مقابله با آن می‌طلبد. درواقع، شیوه مواجهه با این پدیده باید با توجه به بافت فرهنگی و ساختارهای اجتماعی هر جامعه، منحصر به فرد باشد. قانون با وضع قوانین پیش‌گیرانه و حمایتی می‌تواند در راستای احقاق حقوق خشونت‌دیدگان و مطالبه عدالت کیفری برای آن‌ها، چالش‌ها و موانع موجود را مرتفع کند؛ اما پژوهش حاضر، با هدف بررسی عشق، آن را به عنوان یک راه‌کارِ تربیت‌محور برای کاهش و یا درمان انواع خشونت خانگی مطرح می‌کند.

این پایان‌نامه یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و روش گردآوری داده‌ها در آن، به صورت کتابخانه‌ای (استفاده از منابع مکتوب) و اسنادی است. به این صورت که شامل تحقیق در منابع کتابخانه‌ای، فیش‌برداری و جمع‌آوری نظریات و اطلاعات خام و اولیه از کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و مجلات است، که بعد از استخراج از منابع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند و به صورت منسجم به رشته تحریر درآمده‌اند.