کتاب یاری مهربان بود…

تاریخ انتشار:
کتاب یاری مهربان بود

در این روزهایی که به نام کتاب و کتابخوانی زینت یافته، خوب است به نکاتی از بازار این کالای ارزشمند که در حال تبدیل شدن به کالاهای لوکس و لاکچری است سخن گفته شود. هر دغدغه‌مند حیطه فرهنگی اگر سری به بازار کتاب بزند دغدغه‌اش چندین برابر خواهد شد. از آمار پایین مطالعه کتاب تا هدر رفت هزینه‌ها در چاپ و نشر کتاب‌های زرد تا خمیر شدن بسیاری از کتاب‌ها به دلیل باارزش‌تر بودن قیمت خمیر کاغذ نسبت به فروش کتاب، تا حذف یارانه‌های چاپ و نشر، همگی دردی به جان دغدغه‌مندان فرهنگی به خصوص فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌اندازد.

اما در این میان غیبت و عدم پاسخگویی متولیان فرهنگی و مسئولان تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز در عرصه کتاب با وجود قیمت‌هایی که اجازه نزدیک شدن به این حیطه را نمی‌دهد و انسان را از خرید یکی دو عدد کتاب حتی برای کودکان نیز منصرف می‌کند، جای سوال و تعجب را بیشتر می‌نماید.

شاید در این عرصه مهم و ارزشمند نیز رد پایی از مافیابازانی باز شده و کتاب و کتاب‌خوانی در حال قربانی شدن طمع‌ورزی دلالانی است که جز منافع شخصی و سود بیشتر به چیز دیگری نمی‌اندیشند و فرهنگ یک ملت و آینده کودکان، نوجوانان و جوانان این کشور با تمدن هزاران ساله را به تاراج برده‌اند.

باید به این مسئله مهم و حیاتی و دغدغه فعالان فرهنگی و مخصوصا موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به شکلی جدی‌تر ورود کرد و پاسخی اساسی برای این مسئله یافت. یک روز غفلت از این موضوع نه تنها یک عمر که عمرهای بسیاری پشیمانی به بار خواهد آورد.

نویسنده: دکتر روح الله رحمانی شمس