غدیر مایه وحدت مسلمانان است

تاریخ انتشار:

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب غدیر را مایه وحدت دانست و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) این واقعه را به منظور ایجاد وحدت میان مسلمانان فراهم کردند اما متاسفانه به دلیل تفسیر ناصحیح اهل سنت ولایت را به معنی دوست عنوان کردند.

غدیر مایه وحدت، جوان آرسته

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین امیر جوان‌آراسته عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا ، اظهار کرد: عید غدیر به دلیل مطرح شدن جانشینی امیرالمومنین(ع) یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است.

وی در رابطه با ضرورت وجود امام در جامعه و هر برهه از زمان، افزود: همانگونه که در خصوص ضرورت وجود پیامبر(ص)، قاعده لطف مطرح می‌شود، می‌توان این قاعده را به ضرورت وجود امام نیز تعمیم داد.

جوان‌آراسته با بیان اینکه زمانی که در مبنا از یک قاعده واحد برای نبوت و امامت استفاده می‌کنیم یعنی باید نبوت و امامت را در یک راستا ببینیم، ادامه داد: قاعده لطف به معنای آن است خدایی که بندگان را آفریده و از خلقت انسان هدف دارد باید آنچه که انسان را به هدف نزدیک می‌کند نزد خود نگه دارد و حفظ کند؛ از مصادیق قاعده لطف این است که خداوند پس از پیامبر(ص)، امام نزد مردم بفرستد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در طول زندگی خود فرصت کافی نیافتند که مباحث دینی را مفصل مطرح کنند، افزود: در قرآن بارها تاکید شده است که از اهل ذکر درباره دین خود سوال کنید و در روایات ائمه آمده است که اهل ذکر ما هستیم زیرا آن‌ها مکمل پیامبراکرم(ص) هستند.

وی بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه مائده آیه ۶۷ می‌فرماید:«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ. وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.»، این آیه در غدیر بیانگر مطیع خداوند بودن پیامبر اکرم(ص) است.

وی تصریح کرد: همچنین بیانگر آن است که کلیت نبوت بسته به این ابلاغ می‌شود یعنی ما نبوت را به صورت یک کل میبینیم و یک جزء این کل، ابلاغ امیرالمومنین علی(ع) است و چنانچه این جزء نباشد، کل، بی‌فایده است.

جوان‎‌آراسته بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:« قرآن و عترتم را برای شما قرار می‌دهم یعنی هر دو باید کنار هم باشند» این عبارت بدان معناست که در کنار قرآن باید تفسیر و تبیین متصل به منبع وحی وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرآن نیاز به تبیین دارد که بخشی را پیامبر اکرم(ص) در طول حیات خود تبیین کردند و بخشی را به جانشینان خود که قرآن ناطق هستند، سپرد، افزود: همان‌طور که خداوند در قرآن می‌فرماید:« ما همه چیز را در باب هدایت به شما گفتیم»، فرمود:« قرآن نیازمند مفسر است».

وی گفت: پیامبر گرامی اسلام به علت احتمال ظهور و بروز گرایشات مختلف در اسلام، واقعه غدیر را مطرح کرد، بنابراین در غدیر پیامبر(ص) سعی کردند که راه درست را برای مردم تبیین کنند و اینکه جانشینی امیرالمومنین(ع) را صریح بیان کردند برای همین منظور بود.

حجت‌الاسلام جوان‌آراسته اظهار کرد: از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند که اصحابت چه کسانی هستند و ایشان همه اصحاب خود را نام بردند و شخص گفت چرا از امیرالمومنین(ع) نام نبردی و پیامبر(ص) پاسخ داد که امیرالمومنین(ع) جان و نفس من است.

وی غدیر را مایه وحدت دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) این واقعه را به منظور ایجاد وحدت میان مسلمانان فراهم کردند اما متاسفانه به دلیل تفسیر ناصحیح اهل سنت ولایت را به معنی دوست عنوان کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانیکه تبلیغ نخستین را انجام دادند فرمودند:« کسی که اول از همه به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود» و حضرت علی(ع) نخستین فردی بود که به ایشان ایمان آورد.

جوان‌آراسته با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) تلاش کردند که غدیر موجب تجمع مسلمانان در یک مسیر واحد شود، گفت: زمانی که مجموع صفات امیرالمومنین(ع) را مشاهده می‌کنیم با انسانی روبرو می‌شویم که مملو از صفات جمال و جلال خداوند است.

استاد دانشگاه گفت: در غدیر امر ولایت مطرح می‌شود و کلمه ولی نیز یک واژه دوسویه است یعنی از جانب فردی ولایت به ایشان داده می‌شود و ولی نسبت به افرادی ولایت پیدا می‌کند و اموری در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: اینکه ولی سایه‌ای از خداوند در امور مردم و جامعه است در واقعه غدیر مطرح می‌شود که این مفهوم باید برجسته شود که خداوند همیشه در عالم هستی ولی دارد که گاهی در قالب امام و گاهی در قالب ولی فقیه است و ولی فقیه نیز می‌تواند از منبع اذن الهی منابع را دریافت کند و برای ما تبیین درستی ارائه دهد.