شیعه‌شناسی

رشته «شیعه‌شناسی» در مقطع کارشناسی یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن تعالیم و اندیشه‌های اهل بیت (ع) و اختصاصات تفکر شیعه و علوم شکل گرفته در بستر اندیشه شیعی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. در این رشته تلاش می‌شود که اسلام شیعی به صورت سامانمند و نظام مند ارائه شود.

از میان مهمترین اهداف این رشته تربیت مبلغ اسلامی در زمینه قرآن و اهل بیت، تربیت کارشناس معارف شیعی، و ایجاد روحیه پژوهش در زمینه باورها و عقاید شیعه را می‌توان نام برد. دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در معرفی همه جانبه مکتب اهل بیت به عنوان پژوهشگر،‌ مبلغ و مدرس نقش ایفا کنند. آنها همچنین توانمندی لارم جهت معرفی مستدل، منطقی و علمی آموزه‌های شیعی را بدست می‌آورند و می‌توانند نوآوری هایی را از خود در ارائه راهکارهایی به منظور تقریب و همبستگی بین مذاهب نشان دهند.

برای ورود به این رشته داشتن دیپلم یا معادل آن کافی است. متقاضیان غیر ایرانی برای تحصیل در این رشته لازم است که معادل مدرک دیپلم که توسط کنسولگری ایران در محل اخذ مدرک تایید شده باشد را برای تحصیل در این رشته داشته باشند.

طول دوره کارشناسی «شیعه‌شناسی» حداکثر 5 سال و برابر 10 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته میباشد. برنامه کارشناسی «شیعه‌شناسی» شامل 135 واحد درسی است که 21 واحد دروس عمومی، 60  واحد دروس تخصصی و 54 واحد دروس مشترک است. دانشجو ملزم است کلیه واحدهای عمومی و تخصصی و مشترک را بگذراند.

دروسی همچون «تاریخ تشیع»، «جغرافیای تشیع»، «آیین‌ها و شعایر شیعی»، «علم رجال و درایه در شیعه»، «علم تفسیر در شیعه»، «علم فقه و اصول در شیعه»، «فرق شیعه»، و «معارف شیعه» از جمله دروس تخصصی‌اند. دروس «نحو تکمیلی»، «تفسیر مقدماتی»،‌ «تفسیر موضوعی»، «آشنایی با تاریخ و منابع حدیث»، «اصول فقه»، «منطق» و «تاریخ اسلام» جزء دروس مشترک اند. و دروسی مانند «ادبیات فارسی»، «زبان انگلیسی»، «اخلاق اسلامی»، و «تفسیر موضوعی قرآن» در میان دروس عمومی گنجانده شده اند.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دوره کارشناسی مراجعه نمایید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 2۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مجموعه مدارکی که برای ثبت نام در رشته­‌های کارشناسی آنلاین دانشگاه ادیان و مذاهب لازم است عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر مدرک شناسایی کشور مبداء
  • تصویر مدرک دیپلم یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا عربی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.