تاریخ تشیع

رشته «تاریخ تشیع» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن به شناخت و بررسی تاریخ شیعه پرداخته می‌شود. امروزه شناخت شیعه یکی از پرجاذبه‌ترین گرایش‌های مطالعاتی است که وقتی به صورت بررسی همه جانبه و به دور از تعصبات و گرایش‌های جدلی انجام شود، می‌تواند به معرفی صحیح شیعه در جهان بیانجامد. شناخت صحیح تاریخ تشیع هم به فهم ما از تشیع اثنی عشری مدد می‌رساند و هم به ما قدرت تعامل و مانور بیشتری در عرصه گفتگو و تفاهم ادیان و مذاهب می‌بخشد.

در رشته تاریخ تشیع هدف اصلی، تحقق نگاهی جامع و کلان به تشیع است که به صورت مطالعاتی علمی و با هدف کشف حقایق تاریخی و نه با اهداف ترویجی و تبلیغی انجام گیرد. در این رشته سعی می‌شود تاریخ تشیع با روش‌های نوین مطالعاتی و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای تحقیقی و نظریه‌های علمی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین ادعاها، شبهه‌ها و مسئله‌های جدیدی که در جهان اسلام توسط دیگر مسلمانان یا شرق شناسان مطرح شده است، بطور خاص در مطالعات و تحقیقات این رشته لحاظ می‌شود. از میان مهمترین اهداف این رشته تربیت و تأمین پژوهشگر و محقق در زمینه مسائل و موضوعات تاریخ تشیع و نیز تربیت متخصص برای شناساندن فرق و گرایش‌های مختلف شیعه است.

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در معرفی همه جانبه مکتب تشیع به عنوان پژوهشگر،‌ مبلغ و مدرس نقش ایفا کنند. آنها علاوه بر کسب توانمندی برای تدریس در مراکز علمی، قادر به انجام پژوهش و تحقیق در زمینه مسائل و موضوعات تشیع خواهند شد و نیز می‌توانند به درستی فرق و گرایش‌های مختلف شیعی، تاریخ شیعه و نقش فرهنگی و تمدنی آن را در ایران و جهان نشان دهند و از هویت وحیانی و عقلانی اسلام و تشیع در مقابل باورهای خرافی و فرق انحرافی دفاع کنند.

داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای تحصیل در این رشته کافی است. این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانش‌جویان خارجی متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته کارشناسی می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد با هر رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی می‌تواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ها می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد.

طول دوره کارشناسی ارشد «تاریخ تشیع» 2 و نیم سال و برابر 5 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی  مدت 2  ونیم سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو و نیم ساله اضافه می‌شود. برنامه کارشناسی ارشد «تاریخ تشیع» شامل 40 واحد درسی است که 28 واحد دروس اصلی، 10 واحد دروس جبرانی و 2 واحد سمینار جایگزین پایان نامه است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و سمینار و نیز با توجه به رشته کارشناسی که در آن فارغ التحصیل شده هر چند تعداد واحد از دروس جبرانی را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند.

دروسی همچون «مفهوم و پیدایش تشیع»، «تاریخ تحلیلی امامان»، «فرق منشعب از تشیع»، «تاریخ سیاسی شیعه»، «تاریخ تشیع در ایران»، «شیعه و تمدن اسلامی»، «تاریخ حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت شیعه»، «شیعه در مطالعات مستشرقان»،  و «جغرافیای شیعه در جهان معاصر» از جمله دروس اصلی است که در رشته تاریخ تشیع تدریس می‌شود. همچنین دروسی مانند «فلسفه تاریخ و مکاتب تاریخ نگاری»، «تشیع و تصوف»، و «شیعه و تقریب مذاهب اسلامی» نیز در میان دروس جبرانی این رشته گنجانده شده‌اند.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مدارک ثبت‌نام در رشته­‌های کارشناسی ارشد مجازی

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.