مطالعات زنان (زن و خانواده)

مطالعات زنان (زن و خانواده)

کارشناسی ارشد | مجازی

رشته «مطالعات زنان گرایش زن و خانواده» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. این رشته که گرایشی میان رشته‌ای با صبغه جامعه‌شناسی است علاوه بر جامعه شناسی دروسی همچون فقه و حقوق، روانشناسی، تاریخ، هنر،‌ بهداشت، مسائل فرهنگی،‌ اجتماعی،‌ اقتصادی و روش تحقیق را در حوزه مربوط به زن و خانواده در بر می‌گیرد.

از مهمترین اهداف این رشته تربیت نظریه‌پردازان و کارشناسان متعهد برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه مسائل زنان و خانواده است. در این رشته سعی می‌شود پژوهش در مسائل زن و خانواده با مطالعات عمیق اسلامی ارتقا و توسعه یابد و نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلف اسلامی در مسائل زنان و خانواده نقد و بررسی شود. در این میان بینش علمی و نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی نسبت به زن و خانواده تقویت و اصلاح می‌شود و زمینه برای تولید علم بومی و تبیین علوم اجتماعی بر اساس مبانی اسلامی (روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی در حوزه زنان و خانواده) فراهم می‌شود.

دانش آموختگان این رشته درکی صحیح از دیدگاه اسلام درباره زن و خانواده در چارچوب نظام فکری و اجتماعی اسلام و بر پایه منابع اصیل اندیشه دینی کسب می‌کنند. همچنین در پاسخگویی و حل مشکلات علمی در عرصه مسائل زنان و خانواده توانمندی پیدا می‌کنند. آنها همچنین توانایی انجام تحقیقات علمی در عرصه موضوعات اجتماعی زن و خانواده را کسب خواهند کرد.

داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای تحصیل در این رشته کافی است. این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانش‌جویان خارجی متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته کارشناسی می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد با هر رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی می‌تواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ها می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد.

طول دوره کارشناسی ارشد «مطالعات زنان گرایش زن و خانواده» 2 و نیم سال و برابر 5 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2 و نیم سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو و نیم ساله اضافه می شود. برنامه کارشناسی ارشد «مطالعات زنان گرایش زن و خانواده» شامل 42 واحد درسی است که 28 واحد دروس تخصصی، 12 واحد دروس جبرانی و 2 واحد سمینار جایگزین پایان نامه است.

دروسی مانند «زن در قرآن»، «روانشناسی زن»، «جامعه‌شناسی جنسیت»، «اصول حاکم بر نظام حقوقی خانواده در اسلام»، «زن در ادیان و مکاتب در مقایسه با اسلام» در میان دروس پایه گنجانده شده است. همچنین دروسی همچون «خانواده در اسلام»، «تاریخ تحولات خانواده و نظریه های آن»، «حقوق و مسئولیت‌های زن در نظام حقوقی اسلام» و «آسیب شناسی مسائل زنان و خانواده» از جمله دروس تخصصی این رشته است.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مدارک ثبت‌نام در رشته­‌های کارشناسی ارشد مجازی

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.