روانشناسی عمومی

رشته «روانشناسی عمومی» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در رابطه با بررسی ذهن بوده و شامل مسائلی مانند شناخت، درک، رفتار و احساس می‌شود.
روان‌شناسان عمومی برای کسب دانش بالینی به صورت حرفه‌ای تعلیم دیده‌اند و این انگیزه در آنها وجود دارد تا بدین‌وسیله به سایر افراد کمک کنند تا خود را با مشکلات مختلف زندگی وفق دهند. آنها خدمات متنوعی را از قبیل روان درمانی و سنجش ارائه می‌دهند و از تکنیک‌های مختلفی که مورد حمایت تحقیقات و نظریه ها هستند استفاده می‌کنند. تحصیل در رشته روانشناسی عمومی به شما این امکان را می‌دهد که نحوه واکنش انسان‌ها و حیوانات و نحوه تعامل آنها با شرایط محیطی را مورد بررسی قرار دهید.
ورود به این رشته از طریق آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و از مجموعه رشته‌های روانشناسی است. دانش آموختگان این رشته می‌توانند علاوه بر تدریس در مراکز عملی و دانشگاهی، تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی، به انجام امور درمانی و مشاوره بپردازند. همچنین این افراد می‌توانند در نهادهای دولتی، مدارس و مراکز درمانی مشغول به کار شوند.
داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای همه داوطلبان و داشتن سطح دو حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه به‌منظور تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته کارشناسی می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی با هر رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی یا سطح دو در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی می‌تواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ها می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد. داوطلبان ایرانی نیز باید در آزمون کتبی (متمرکز) این رشته‌ها پذیرفته شوند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره کارشناسی ارشد «روانشناسی عمومی» 2 و نیم سال و برابر 5 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2 ونیم سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی یا اتمام پایان‌نامه کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو و نیم ساله اضافه می شود.برنامه کارشناسی ارشد «روانشناسی عمومی» شامل 44 واحد درسی است که 28 واحد دروس اصلی و 12 واحد جبرانی و 4 واحد پایان‌نامه است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و پایان‌نامه و نیز با توجه به رشته کارشناسی که در آن فارغ التحصیل شده هر چند تعداد واحد از دروس جبرانی را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند

.دروسی همچون «روانشناسی عمومی پیشرفته»، «روش های آماری پیشرفته»، «روش های تحقیق در روانشناسی»، «انگیزش و هیجان»، «روانشناسی یادگیری و تفکر»، «روانشناسی تجربی» و «مباحث جدید در آسیب شناسی روانی» از جمله دروس اصلی است که در رشته روانشناسی عمومی تدریس می‌شود.