ادیان و عرفان – گرایش ادیان ایران باستان

ادیان و عرفان – گرایش ادیان ایران باستان

دکتری | پژوهش محور (ویژه غیر ایرانی‌ها)

رشته دکتری «ادیان و عرفان – گرایش ادیان ایران باستان» یک دوره کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن به بررسی ادیان ایرانی از جمله دین زرتشتی، مانویت و فرق منشعب شده از آنها پرداخته می‌شود و سپس مضامین این ادیان با ادیان دیگر بخصوص اسلام مقایسه می‌شود. علاوه بر ادیان ایران باستان از جمله زردشت و مانویت، در این رشته فلسفه ایران باستان در مقایسه با فلسفه اسلامی مورد مقایسه قرار می‌گیرد. همچنین این رشته فرهنگ و زبانهای ادیان ایران باستان را نیز مورد مطالعه قرار می‌دهد.

دین مهمترین مولفه تمدنها و فرهنگ‌های شناخته شده بشری است و در گذشته و حال با مصادیق مختلف خود حیات فکری و معنوی و اجتماعی بشر را بطور گسترده تحت تأثیر قرار داده است. ادیان غیر ابراهیمی یعنی هندو، زرتشت، بودا، کنفوسیوس، و دائو با توجه به گستره جغرافیایی و پراکنندگی جمعیتی وسیعی که دارند، در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخورداند. قرار گرفتن ایران در حوزه شرق دنیا و ارتباط تاریخی و جغرافیایی آن با دستاوردهای ادیان غیر ابراهیمی اهمیت بررسی آنها را دو چندان می‌کند.

ادیان ایرانی چون زرتشت و مانی که موطن اصلی آنها در ایران بوده، برای قرنها به عنوان دین پذیرفته شده این سرزمین قلمداد می‌شدند و مردم ایران باورها و عقاید آنها را پرستش می‌کردند. بعد از ورود اسلام به ایران نیز این ادیان به حیات خود ادامه دادند و بسیاری از باورهای آنها در بین عوام مردم رواج دارد. از اینرو مشخص کردن این باورها و مقایسه آنها با اسلام و دیگر ادیان توحیدی و بیان نقاط قوت و ضعف آنها کاری است که این رشته با تربیت نیروهای متخصص به عهده دارد.

دانش آموختگان این رشته با ادیان و فلسفه ایران باستان آشنا می‌شوند و در تحلیل هر چه بهتر مضامین این ادیان بر اساس متون اصلی این ادیان تخصص می‌یابند. این دانش آموختگان با زبان‌های دینی ادیان ایران باستان آشنا شده و می‌توانند این ادیان را از طریق منابع اصلی آنها بررسی کنند و این اطلاعات را با نظرات ایرانشناسان و متفکران غربی که درباب ادیان و فرهنگ ایران نظر دادند، مقابله و مقایسه کنند.

داشتن مدرک فوق لیسانس یا معادل آن برای تحصیل در این رشته کافی است. این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. بر این اساس، لزومی بر تطابق رشته تحصیلی در مقطع قبلی با مقطع دکترا برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در این رشته وجود ندارد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد با هر رشته‌ی تحصیلی در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع دانشجوی غیر مرتبط با رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد.

  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 6۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در رشته­‌های دکتری پژوهش‌محور

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر (در صورت تمایل دانشجو به حضور در دانشگاه)
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.