در دانشگاه وست‌بوهمیای چک مطرح شد؛

دپارتمان های دانشگاه وست بوهیما خواستار همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب شدند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه از شهر پلزن جمهوری چک، رئیس‌های برخی از دپارتمان‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه وست‌بوهیما و ایست‌بوهیما در جلسه‌ای که به صورت حضوری و مجازی در دانشکده هنر و فلسفه دانشگاه وست‌بوهیما برگزار شد با ارائه حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی با فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب آشنا شدند.

در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه بین‌المللی است که حدود ۱۵ هزار دانشجو دارد که ۸۰ درصد آنها دانشجویان بین‌المللی هستند. او ادامه داد که دانشگاه ادیان بر مبنای گسترش صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و مذاهب تاسیس شده است و همواره تلاش کرده است برنامه‌‌های بین‌المللی خود را بر این مبنا پیش ببرد.

وی ادامه داد: دانشگاه قصد دارد با طرح گفت‌و‌گوی ادیان در فضاهای آکادمیک از طریق اعزام دانشجو و استاد و همچنین میزبانی اساتید و دانشجویان خارجی محقق این هدف مهم است. قطعا این مهم چیزی نیست که بخواهد در برنامه‌های کوتاه مدت به نتیجه دلخواه برسد. ما امیدواریم ثمره این فعالیت‌های بین‌المللی توسط دانشگاه در دهه‌های آینده نصیب همه جوامع بشری بشود به نحوی که ما دیگر شاهد جنگ‌ها و نزاع‌های خونین میان ملت‌ها و دولت‌‌ها نباشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی به معرفی بخش‌های مختلف دانشگاه پرداخت و عنوان کرد که دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۴ دانشکده دارد که در هر کدام دپارتمان‌های مختلفی وجود دارد. این دانشگاه حدود ۵۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۴ رشته در مقطع دکتری دارد. دانشگاه ظرفیت‌های متعددی در خصوص انجام کارهای آکادمیکی مشترک به زبان فارسی، انگلیسی و عربی دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب در موضوعات ادیانی، اسلام شناسی، شیعه شناسی، مطالعات تطبیقی ادیان، دین‌شناسی، فلسفه، فلسفه هنر، تاریخ و مطالعات زنان و خانواده آماده همکاری با همه اساتید و دپارتمانی‌های دانشگاه‌های ایست و وست‌بوهیمان می باشد. از جمله فعالیت‌هایی که در این خصوص می‌توانیم داشته باشیم تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت پژوهشی و اعطای فرصت‌های مطالعاتی می‌باشد.

شاه‌رفعتی همچنین اشاره کرد: از دیگر برنامه‌هایی که می‌توانیم به صورت مشترک اجرا کنیم استفاده از ظرفیت‌های اساتید هر دو دانشگاه برای ارائه‌های آنلان می‌باشد. وی تشریح کرد که در این برنامه‌ها می‌توانیم زمان‌ها و کلاس‌های مشخصی را از قبل برنامه ریزی کنیم و از اساتید یکدیگر درخواست کنیم که به صورت آنلاین در کلاس حضور یابند و مباحث مربوط به آن کلاس را از نگاهی دیگر ارائه دهند. وی همچنین بیان کرد که می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در اساتید دانشگاه ادیان برای راهنمایی رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز استفاده کرد.

در پایان دکتر مهدی بهرامی به ارائه‌ برنامه‌های دانشگاه در خصوص برگزاری دوره‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی در ایران پرداخت. وی عنوان کرد که دانشگاه ادیان و مذاهب با بیش از ده سال تجربه در خصوص برگزاری تورهای آکادمیکی هر ساله چنین تورهای علمی را برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دیگر کشورها برگزار می‌کند. در این دوره‌ها علاوه بر برگزاری کارگاه‌های علمی با حضور اساتید مطرح ایران، اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این برنامه‌ها می‌توانند با حضور در شهرهای مختلف ایران از جاذبه‌های تاریخی و هنری این شهرها بازدید کنند.

در پایان این جلسه برخی از شرکت‌کنندگان در خصوص نحوه همکاری و چگونگی ارتباط با دانشگاه جهت اجرای برنامه‌های علمی سوالاتی پرسیدند و برخی تاکید کردند که ارتباط و اجرای پروژه‌های علمی با دانشگاه ادیان و مذهب می‌تواند سازنده و مفید باشد.

مطالب مشابه