در مرکز گفت‌وگوی ادیان اتریش مطرح شد؛

از گفت وگوهای ادیانی دانشگاه ادیان با دانشگاه های اتریش حمایت می شود

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب روز دوشنبه نهم خرداد به همراه گروه اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در ساختمان وزارت خارجه اتریش با رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان اتریش الکساندر ریگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری در این دیدار گفت: دانشگاه ادیان یک دانشگاه دینی جهت پیش‌برد صلح و زندگی مسالمت آمیز در جهان است. هدف دانشگاه از آموزش ادیان، شناخت ادیان مختلف و فهم آنها می‌باشد. ما معتقدیم که این فهم می‌تواند نقش بسزایی در تحقق صلح و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه دانشگاه ادیان به مسأله ادیان می‌پردازد قطعا خودش یک نوع از گفت‌وگوی ادیان است. علاوه بر این دانشگاه ما یک مرکز گفت‌وگوی ادیان دارد. دانشگاه تلاش می‌کند گفت‌وگوی ادیان را در سطح آکادمیک و دانشگاه‌ها دنبال کند و با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف و متعدد زمینه فهم بیشتر پیروان ادیان از دیگر ادیان را فراهم کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین تسخیری عنوان کرد: برای تحقق این هدف دانشگاه ادیان و مذاهب تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری متعددی با دانشگاه‌های دیگر کشورها منعقد کرده است. ما تلاش می‌کنیم که با تمرکز و تکیه بر این تفاهم‌نامه‌ها، برنامه‌های عملیاتی در خصوص گفت‌وگوی ادیان با برگزاری برنامه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو و همچنین برنامه‌های پژوهشی مشترک را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به اتریش و وین بیاییم برنامه‌های بسیار خوبی در جمهوری چک داشتیم. این برنامه‌ها در واقع بخشی از قرارداد همکاری دانشگاه ما با دانشگاه وست‌بوهیمای چک بود. در مدت حضورمان در کشور چک تلاش کردیم با دانشگاه‌های دیگر این کشور نیز ارتباط برقرار کنیم و همچنین به ملاقات اسقف مالی، اسقف چک رفتیم که ملاقات بسیار خوبی بود.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: ما معتقدیم زمانی اندیشه‌ها می‌تواند به هم نزدیک شود که راه دل برای نزدیک شدن به دیگران باز باشد. یکی از اهداف دانشگاه در خصوص گفت‌وگوی ادیان نزدیک کردن دل‌های پیروان ادیان است. امام علی(ع) امام اول شیعیان می‌فرماید: «سخنی که از دل بیرون بیاید بر دل خواهد نشست» بر این اساس ما معتقدیم که کارهای دلی می‌تواند آغازگر ارتباطات علمی و اندیشه‌ای باشد. 

الکساندر ریگر مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش ضمن خوش‌آمد گویی و ابراز خوشحالی از اینکه حجت‌الاسلام و المسلمین تسخیری را در وین می‌بیند بیان کرد: در دو سال گذشته بابت همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های ما در جهان تعطیل شد. یکی از این برنامه‌ها نیز برنامه‌های گفت‌وگوی ادیانی بود. بنابراین ما حدود دو سال از کارهای‌مان در خصوص گفت‌وگوی ادیان عقب هستیم. اگر چه برخی از این عقب‌افتادگی ها را با برگزاری برنامه‌های آنلاین جبران کردیم اما روشن است که برنامه‌های حضوری بسیار موثرتر و مفیدتر می‌باشد.

وی ادامه داد: البته در این مدت یک اتفاق جدید هم در جهان به وقوع پیوست که موجب مشکلات زیادی برای جهان مخصوصا جامعه اروپایی شد. آن اتفاق جنگ روسیه و اکراین بود. حالا بعد از این اتفاقات الان زمان آن است که گفت‌وگوهای ادیانی و آکادمیکی را آغاز کنیم و تبادل استاد و دانشجو و دیگر فعالیت‌هایی که با هدف گفت‌وگوی ادیان انجام می‌شود را دوباره اجرا کنیم.

رئیس گفت‌وگوی ادیان اتریش گفت: با وجود همه اتفاقاتی که در جهان افتاده است مخصوصا تحریم‌های مختلفی که در خصوص روسیه اعمال شده است ما معتقدیم که ارتباطات عملی و دانشگاهی باید برقرار باشد. بعد از جنگ روسیه ما در اروپا شاهد این بودیم که بسیاری از دانشگاه‌های اروپا ارتباطات علمی خود را با روسیه قطع و قراردادهای‌شان را فسخ کردند. به نظر ما خراب کردن پل آسان‌تر از ساختن آن است. لذا ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم که همواره ارتباطات ادیانی و گفت‌وگوهای ادیان در جهان برقرار باشد چرا که همین گفت‌وگوهای ادیان ممکن است در شرایط سخت بتواند راه‌گشا باشد. بنابراین ضروری است که برنامه‌های گفت‌وگوی ادیان در هر زمان برقرار باشد.

وی ادامه داد: ما در بخش گفت‌وگوی ادیان اتریش تلاش می‌کنیم که شما را با مراکز دانشگاهی اتریش جهت گفت‌وگوی ادیان و برگزاری برنامه‌های دانشگاهی معرفی کنیم. ما همچنین می‌توانیم از برنامه‌هایی که شما با دانشگاه‌های اتریش در خصوص گفت‌وگوی ادیان و برگزاری برنامه‌های مشترک در این حوزه انجام می‌دهید حمایت کنیم. در این خصوص باید هماهنگی‌هایی را انجام دهیم تا امکان حمایت‌های مالی نیز فراهم شود.

الکساندر ریگر در پایان گفت: بعد از دو سال، بالاخره در شهریورماه سال جاری قرار است نشست‌ها گفت‌وگوی ادیان میان اتریش و ایران برگزار شود. من دعوتنامه‌ای برای رئیس مرکز گفت‌و‌گوی ادیان ایران ارسال کرده‌ام. بسیار خوب خواهد بود اگر از دانشگاه ادیان و مذاهب نیز کسانی در این گفت‌وگوهای ادیانی حضور داشته باشند.

مطالب مشابه