پس از انقلاب اسلامی ایران، غرب تشیع را به خوبی شناخت

Published

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری ابنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌ابوالحسن نواب در همایش تخصصی "جایگاه تشیع در غرب" به مناسبت اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام و المسلمین «سید مقتدا حسینی ابهری» که د روز شنبه 14 اسفند 1400 برگزار شد سخنرانی کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این همایش اظهار داشت: مرحوم سید مقتدا حسینی ابهری زحمات زیادی در "لوگانو"ی سوئیس کشید و با ایجاد مرکز اسلامی در آن منطقه توانست خدمات شایانی انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین و المسلمین سید‌ابوالحسن نواب در تعریف معنای "غرب" گفت: غرب به معنای تمدن یونان و روم است. تمدن یونان یکی از ده تمدن شناخته شده است. یونان بیش از 2500 سال و 25 قرن سابقه تمدنی دارد و در زمان ارسطو و افلاطون، تمدن بزرگی بوده که خدمات زیادی به بشریت ارائه کرده است. این غربِ قدیم است که از تمدن های بزرگ بود. بعدها تمدن روم ایجاد شد. در این تمدن، تاریخ جنگ های صلیبی و خصومت بزرگ با اسلام را داریم.

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه اسلام در غرب سابقه ای هم زمان با تشکیل غرب دارد، درباره ریشه های حضور اسلام در غرب عنوان کرد: ورود اسلام به غرب، دو بار اتفاق افتاده است. یک بار نزدیک به صدر اسلام از تنگه جبل الطارق و مغرب عربی یعنی مراکش بوده است. اسلامی که از طریق اندلس وارد اروپا شد، اسلامی بود که از طرف "ادارسه" مغرب بوده و ادارسه از حکومت های شیعه منطقه بوده اند. همچنین اسلام از سوی امپراتوری عثمانی وارد مرکز اروپا شد که منجر به حکومتی در بوسنی و هرزگوین و شهر سارایوو شده است و اسلام به بوسنی، مقدونیه، بخشی از صربستان، کوزوو، سنجک و بخشی از آلبانی وارد شد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین در ادامه گفت: هر دو این اسلام که وارد اروپا شدند، همراه با تشیع بوده است. البته تشیع به معنای تشیع دوازده امامی مصطلح رایج امروز نبوده است. تشیعی که به نام آلبانی وارد شد، امتدادی از حضور عثمانی ها در شش قرن قبل در بالکان بوده است. همچنین اسلامی که وارد جنوب اسپانیا شده است، از ادارسه مغرب گرفته شده بود و هر دو این اسلام ها، اسلامِ موالی و محب اهل بیت(ع) بوده است. به این معنی می توانیم بگوییم تشیع در غرب سابقه ده قرن و تشیع در بالکان سابقه شش قرن را دارد و این را خود اروپایی ها قبول کرده اند.

وی درباره ورود تشیع به اروپا در قرون اخیر عنوان کرد: ورود دوباره تشیع به اروپا از دو قرن قبل توسط مهاجرین شروع شد. مهاجران از ایران، عراق، پاکستان، هندوستان و افغانستان در دو قرن اخیر ساکن اروپا شدند و توانستند بخشی از تشیع را در غرب حاکم کنند.

سیدابوالحسن نواب درباره وضعیت شیعیان در اروپا پس از انقلاب اسلامی ایران، گفت: پس از انقلاب ایران، غرب کاملا تشیع را شناخت، به تشیع روی آورد و کاملا تشیع را به عنوان یک مکتب، مذهب و آئین شناخت. البته غرب تشیع را تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، تشیع غیر اثنی عشری می دانست. غرب، با حضور پررنگ اسماعیلی ها فکر می کرد که شیعیان فقط اسماعیلی هستند، اما پس از انقلاب، تشیع به طور کامل معرفی شد و امروزه غرب به برکت انقلاب اسلامی ایران؛ شیعه، ایران، و ولایت فقیه را می شناسد و کاملا تعامل دارد. به ویژه پس از سقوط صدام که عراقی که به طور انبوه در کشورهای اروپایی حضور پیدا کردند و حضور آیت الله سیستانی در صحنه عراق، یک بار دیگر امتداد تشیع در غرب شناخته شد. امروزه غرب تشیع را می شناسد و این به برکت وقوع انقلاب اسلامی و فداکاری علمای بزرگواری است که در غرب تلاش کرده اند اسلام و تشیع را معرفی کنند.

وی در پایان درباره شخصیت مرحوم "سید مقتدا حسینی ابهری" اظهار داشت: یاد و نام و خاطر مرحوم مرحوم "سید مقتدا حسینی ابهری" را گرامی می دارم. همچنین از مرکز بزرگی که ایشان به نام امام علی(ع) در شهر لوکانوی سوئیس ساختند، قدردانی می کنم. از خدمات و زحمات ایشان قدردانی می کنم. همچنین تشکر می کنم از فرزند بزرگوار ایشان که راه پدر را ادامه می دهند. فرزند آن مرحوم، با تأسیس مجله ای به نام "همبستگی ادیان" این حرکت را پرتلاش تر و بهتر از گذشته ادامه می دهد. ان شاءالله راه پدر بزرگوارشان را با قدرت بیشتری تداوم خواهد داد و اسلام در آن منطقه به طور واضح و روشن و با نگرشی به سایر ادیان و توجه به دیگران معرفی خواهد شد.

"دانشگاه ادیان و مذاهب"، "انجمن بین‌المللی مطالعات ادیان سوئیس"، "خبرگزاری اهل‌بیت(ع) – ابنا"، "بنیاد دوستی و توسعه روابط ایران و هلند"، "بنیاد اسلامی و فرهنگی اهل‌بیت(ع) ژنو"، "دانشگاه تعاملات بین‌المللی یوروپرشیا"، "دبیرخانه دین پژوهان ایران"، "سازمان هماهنگی سازمان های اسلامی سوئیس (KIOS)"، "کنفدراسیون اسلامی شیعیان در ایتالیا"، "مؤسسة البیان للتواصل والتاصیل"، "مجمع جهانی شیعه شناسی"، مرکز اسلامی فرهنگی اهل‌بیت(ع) زوریخ"، "مرکز فرهنگی امام علی(ع) میلان" و "انجمن علمی فِرَق تشیع" در برگزاری این همایش مشارکت کردند.