دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

نقد دیدگاه‌های تصوف، شیخیه و بهائیه بر اساس ادله تاریخی

 
تاریخ انتشار: 1397/03/09    

نقد دیدگاه‌های تصوف، شیخیه و بهائیه بر اساس ادله تاریخی

مدیرگروه عرفان و تصوف دانشگاه ادیان و مذاهب قم در دوازدهمین نشست کلمه سواء به نقد دیدگاه‌های تصوف، شیخیه و بهائیه پرداخت.

حجت‌الاسلام امیر جوان‌آراسته در دوازدهمین نشست «کلمه سواء» در مدرسه عالی نواب مشهد، به نقد دیدگاه‌های تصوف، شیخیه و بهائیه پرداخت و با بیان این که هیچ مذهبی همچون تشیع انسان را به تفکر و اندیشه دعوت نمی‌کند، گفت: تصوف جریان پررنگی است که از قرون دوم تا به امروز همچنان استمرار داشته و هر کجا سخنی از اسلام وجود دارد، قطعاً اثری از تصوف نیز هست.

وی با بیان این که تا پیش از قرن یازدهم بین صوفی و عارف تفاوتی وجود نداشته و این دو در قرن یازدهم از هم تفکیک شدند، خاطرنشان کرد: بیشترین نقدها تا به امروز به صوفیه بوده و بسیاری از هنرمندان نیز همچون درویش عبدالمجید، صوفی بودند.

مدیرگروه عرفان و تصوف دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان این که برای بررسی و نظر دادن درباره یک فرقه باید به طور کامل با همه مبانی آن به دقت آشنا بود، به پیشینه فرقه صوفیه اشاره و بیان کرد: فرقه صوفیه را شخصی به نام ابوهاشم صوفی از قرن دوم به بعد ایجاد کرد که از قرن نهم به بعد تصوف شیعی نیز شکل گرفت و این فرقه تا امروز گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام جوان‌آراسته با بیان این که تصوف، درون‌دینی است، اما در برخی آموزه‌ها از جریان‌ها تأثیر پذیرفته است، بیان کرد: این تأثیرپذیری تصوف از جریانات تنها از کلیات و اصول نبوده و آنچه را که از آن تأثیر پذیرفته با سنت‌های اسلامی سازگار بوده است.

وی در ادامه ضمن تبیین واژه صوفی، ابراز کرد: صوفیان‌ را به‌ خاطر عادتی‌ که‌ به‌ پوشیدن‌ صوف‌ (پشم‌) داشته‌اند، صوفی‌ می‌گفته‌اند و این کلمه دارای معانی دیگری همچون اعراض‌ از دنیا، روح‌ را متمایل‌ به‌ جهان‌ دیگر کردن‌، دائم‌‌السفر بودن‌، اعراض‌ جستن‌ روح‌ از لذات‌ جسمانی‌، ترک‌ یار و دیار گفتن‌، تهذیب‌ و سلوک‌، پالایش‌ دل‌، شرح‌ صدر و استعداد ارشاد نیز هست اما ‌بر اساس یکی از اقوال می‌توان گفت صوفیان همان کلیدداران کعبه از قبیله بنی‌صوفه بوده‌اند.

مدیرگروه عرفان و تصوف دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ادامه، سفر من الخلق الی الحق، سفر بالحق فی الحق، سفر من الحق الی الخلق بالحق و سفر فی الخلق بالحق را چهار دسته اسفار اربعه عنوان و ضمن تبیین هریک، خاطرنشان کرد: انسان در سفر من الخلق الی الحق جنبه‌های خلقی برایش کمرنگ شده و به حق نزدیک می‌شود تا آنجایی که همه‌چیز را از خدا می‌داند.

حجت‌الاسلام جوان‌آراسته با بیان این که در سفر بالحق فی الحق نیز انسان سیر در اسماء و صفات الهی کرده و فناء ذاتی می‌شود که ذاتی جز خداوند متعال برای او مطرح نیست، بیان کرد: این نوع از اسفار اربعه اوج سلوک یک عارف محسوب می‌شود.

گفتنی است این نشست 30 فروردین ماه 1397 در مدرسه عالی نواب مشهد برگزار شد.

 

منبع: حوزه نیوز


برچسب ها : کلمه سواء, امیر جوان آراسته, تصوف

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز