دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

تبیین و تحلیل وقفه از دیدگاه محمد عبدالجبار نفری و پیامدهای سلوکی آن

 
تاریخ انتشار: 1396/12/13    

تبیین و تحلیل وقفه از دیدگاه محمد عبدالجبار نفری و پیامدهای سلوکی آن

جلسه دفاع از پایان‌نامه دکتری با عنوان تبیین و تحلیل وقفه از دیدگاه محمد عبدالجبار نفری و پیامدهای سلوکی آن در گروه تصوف و عرفان اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده عرفان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که چهارشنبه 9 اسفند 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر رضا الهی منش به‌عنوان استاد راهنما، دکتر علی اکبر افراسیاب پور، استاد مشاور و دکتر منوچهر صدوقی سها، دکتر علی آقا نوری و اصغر نوروزی در جایگاه اساتید داور برگزار شد دانشجو صادق تکاورنژاد از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

محمد عبدالجبار نفّری شخصیت، اندیشمند و حکیم قرن چهارم، اغلب آثارش ـ که نمادین بودن، رمزی بودن، پیچیدگی معنا و ایهام مهمترین ویژگی آنهاست ـ مشتمل بر مکاشفات و گفتگوهایی است که او آنها را حاصل ساحتی دانسته است که متمایز از علم و معرفت است و آن را وقفه خوانده است. برخی از محققان یکی از مهمترین عوامل عدم اقبال صوفیان و گمنامی وی را پیچیدگی و دشواری آثارش دانسته‌اند، که پس از سه قرن سکوت در مورد وی، ابن‌عربی اولین کسی بود که نفّری و کتاب المواقفش را در آثارش معرفی نمود. با توجه به اینکه به نظر نویسندهٔ این رساله، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اندیشهٔ نفّری، وقفه است که با تحلیل و تبیین آن، می‌توان منظومهٔ فکری به‌هم‌بافتهٔ وی را دریافت، این رساله به تحلیل و تبیین وقفه پرداخته است. و در این تحلیل و تبیین، تنها از آثار وی بهره جسته شده و بوسیلهٔ تجزیه و ترکیب منطقی عناصر مختلف اندیشهٔ وی، سعی بر ترسیم منظومهٔ فکری وی با محوریت وقفه شده است. تبیین و تحلیل علم و معرفت از دیدگاه نفّری و دلایل نقد وی بر آنها، ویژگی‌ها و موئلفه‌های وقفه، تمایز معنایی وقفهٔ نفّری و وقفهٔ صوفیانه، خدا و خود و جهان از منظر واقف از جمله اموری است که در این رساله به آنها پرداخته شده است و در ضمن آنها به مباحثی چون تعرّف الهی، مخاطبت و گفتگوی الهی، نبوّت، حجاب، جایگاه شریعت در وقفه و خودشناسی واقفانه نیز پرداخته شده است. در این تحقیق، حجاب بودن، محدود بودن، تنگ بودن، خواستنِ احاطهٔ علمی و معرفتی بر خداوند، محل تاخت و تاز نفس بودن، از جمله دلایل نقد نفّری بر علم و معرفت عنوان شده است. و استعلائی، به کلی دیگر، نابودگری، اصطفائی، رؤیت فاعلیت مطلقهٔ الهی، و محل تعرّف الهی بودن از جمله ویژگی‌های وقفه بر شمرده شده است. و نزدیک‌ترین اصطلاح صوفیانه به واقف نفّری، ملامتی ابن‌عربی عنوان شده است. و حکیم، عاشق، به کلی دیگر، منزه، فرازمند، معلم و متکلم از ویژگی‌های خداوند؛ و ولیّ، خلیفه، مصطفی، عبد، حکیم و کاتب از ویژگی‌های خود؛ و فریبنده، واقع‌نما و حجاب بودن از ویژگی‌های جهان دانسته شده است، که واقف در وقفه به آنها معرفت می‌یابد.

کلمات کلیدی: نفّری، وقفه، تعرّف، ملامتی، خودشناسی، اصطفاء


برچسب ها : وقفه, محمد عبدالجبار نفری

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز