دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس برگزار می‌شود:
نشست مطالعات زنان، چشم‌انداز، موانع و راهکارها
دکتر غفوری‌نژاد در گفت‌وگو با بصیرت:
وحدت در جهان اسلام به دست خواص حاصل می‌شود

گزارش سفر علمی – تقریبی به استان کرمانشاه

 
تاریخ انتشار: 1396/08/25    

گزارش سفر علمی – تقریبی به استان کرمانشاه

دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب بر اساس تأکید مقام معظم رهبری و با هدف تقویت وحدت و ابلاغ پیام همدلی و اشتراک میان مذاهب اسلامی، سفری علمی ـ تقریبی به استان کرمانشاه برگزار نمود.

استان تاریخی کرمانشاه همچون طبیعت هزار رنگش، سرزمینی با انواع گویش‌ها، لهجه‌ها و آب و هوای گرمسیری، وسعتی برابر 24434 /25 کیلومتر در غرب ایران قرار دارد و هجدهمین استان کشور از لحاظ وسعت محسوب می‌شود. بر اساس سرشماری سال 1395 این استان با جمعیتی برابر ۱٬۹۵۲٬۴۳۴ نفر، از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان‌های لرستان و ایلام و از شرق با استان همدان و از غرب با بیش از 330 کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد.

 

از دیدگاه صاحب نظران کمتر استانی به اندازه استان کرمانشاه از تنوع قومی، قبیله‌ای، فرقه‌ای و مذهبی مختلف برخوردار است به گونه‌ای که به دلیل غنای تاریخی و فرهنگی، لهجه‌ها و گویش‌های متنوعی در آن تکلم می‌شود: جاف جوانرود، سورانی، پاوه‌ای، ژاو رودی، لهونی، بالاجوبی، کلهری، لکی، فارسی کرمانشاهی، اورامی، گوران، لری و لکی از رایج‌ترین گونه‌های گویشی است. همچنین زبان‌های ترکی سنقری و عربی هم در بعضی مناطق کاربرد دارد. گویش‌های مختلف رایج در این استان، ریشه در زبان کردی دارد.

 

99/7 درصد جمعیت این استان مسلمانان هستند. در میان پیروان اسلام، بیشتر شیعیان و درصدی نیز اهل تسنن و اهل حق می‌باشند. به طور کلی اقلیت‌های مذهبی استان در مجموع درصد 17 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها زردشتیان با 0/12 درصد، مسیحیان 0/2 درصد و کلیمیان 0/3 درصد از کل جمعیت را شامل می‌شوند.

 

پیش‌درآمد

 

دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب بر اساس تأکید مقام معظم رهبری و با هدف تقویت وحدت و ابلاغ پیام همدلی و اشتراک میان مذاهب اسلامی، سفری علمی ـ تقریبی به استان کرمانشاه برگزار نمود. این سفر با عنوان «سفیران تقریب» به منظور دیدار با اقلیت‌های دینی و مذهبی، در 24 مهر ماه 1396 به مدت چهار روز انجام گردید.

 

استان کرمانشاه بعد از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان، ششمین سفر از سفرهای تقریبی دانشگاه بود که خوشبختانه مصادف با ششمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به این استان بود، این موضوع در روند سفر و دیدارهای آن بسیار مؤثر واقع گردید.

 

در استان کرمانشاه سفیران تقریب ملاقات‌هایی با مقامات مختلف استان کرمانشاه داشته و ابتدا هدف از سفر را بیان نموده و سپس از بیانات و اطلاعات آن مقامات بهره برده و بعد از آن با توجه به وجه اشتراک دو طرف به تبادل نظر پرداختند.

 

روز نخست در مسیر قم تا کرمانشاه جناب آقای لطفی در مورد اهل حق اطلاعات بسیار ارزشمند و مفیدی را در اختیار همراهان قرار دادند.

 

روز دوم در شهر زیبا و ماسوله‌ای پاوه، ابتدا جناب ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه در منزل خود پذیرای سفیران تقریب بودند و نکات قابل توجهی را در راستای وحدت بیان نمودند. سپس با فرماندار پاوه دیدار کوتاهی صورت گرفت، پس از آن به امامزاده عبیدا... بن موسی کاظم واقع در روستای هجیج رفته و در آنجا از صحبت‌های جناب ماموستا ملأ هادی رمضانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاوه و اورامانات بهره بردیم، سپس در کرمانشاه با سردار ریحانی، فرمانده سپاه استان کرمانشاه دیدار نموده و ایشان در خصوص وضعیت استان سخنانی ایراد نمودند.

 

روز سوم از طاقبستان و بازار کرمانشاه بازدیدی به عمل آمد. سپس دیدار کوتاهی با آیت ا... حجتی در مسجد جامع کرمانشاه داشته و پس از آن، در منطقه بسیار زیبا و شگفت انگیز گره بان با جناب سید کیومرث چراغ پوران، از سادات آتش بیگی اهل حق دیدار نموده و ایشان اطلاعاتی در مورد آداب و رسوم و عقاید این خاندان بیان داشتند و پس از آن از مجتمع گره بان بازدیدی به عمل آمد. سپس به کرمانشاه برگشته، در جمخانه اهل حق (یارسان) حضور یافته و با جناب سید فرزاد افضلی، مسند نشین خاندان شاه ابراهیمی، گفتگویی داشته و ایشان اطلاعات مفیدی از اعتقادات و عقاید اهل حق یارسان ارائه نمودند که اختلاف محسوس این خاندان با خاندان مشعشعی قابل درک بود، پس از آن دیداری با ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه داشتیم که در این دیدار، علاوه بر موارد پیش گفته شده در دیدارهای قبلی، بر همکاری دو دانشگاه و تهیه تفاهم نامه تأکید شد.

 

روز چهارم در کرند غرب، از تکیه‌های پیر موسی، پیر بنیامین و مقبره سید رضا بیگ (جد خاندان شاه ابراهیمی کرند) دیدار کرده و از توضیحات متولیان این بناها بهره بردیم. سپس نماز ظهر و عصر را در مسجد امام علی (ع) ریجاب ـ از مساجد اهل تسنن ـ اقامه نموده و در همین مکان، دیدار و گفتگویی با فرماندار دالاهو، شهردار شهر ریجاب و برخی از ائمه جماعات مساجد اهل تسنن این شهر صورت پذیرفت. پس از آن در مسجد قادری شهرستان سرپل ذهاب دیدار و گفتگویی با امام جمعه، علما و امامان جماعت مساجد اهل سنت این شهر برگزار گردید و سپس بازدیدی از قصر شیرین به عمل آمد و در پایان نیز پس از صرف شام بازدید کوتاهی از بقعه مبارکه احمد ابن اسحاق صورت گرفت.

 

در تاریخ 28 مهر 96، این سفر پربار، با کوله باری تجربه و خاطرات خوش به پایان رسید؛ تا هم برای اهل تسنن و اهل حق استان کرمانشاه، پیام صلح و دوستی به همراه داشته باشد، و هم دید وسیع‌تری برای سفیران تقریب به ارمغان آورد، تا بتوانند از وجه اشتراکاتی که از این دیدارها کسب نمودند، در سر دادن ندای وحدت استفاده بهینه نمایند.

 

لازم به ذکر است این سفر با تلاش‌های فراوان سرکار خانم دکتر مینو خاکی، از فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب و همسر محترم ایشان جناب آقای دکتر تجری، نماینده محترم مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب و همچنین زحمات بی‌دریغ حجت الاسلام و المسلمین جعفر فخرآذر، مسئول اجرایی ومشاور علمی دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه و همراهی 16 نفر از اعضاء هیئت علمی و دانشجویان مقطع دکتری و ارشد این دانشگاه برگزار شد.

 

روز اول

 

از ساعت 14 روز دوشنبه مورخ 24/7/96 از مقابل دانشگاه به سمت کرمانشاه حرکت کردیم. در طول راه جناب آقای لطفی توضیحات بسیار مفیدی را در خصوص کرمانشاه و اهل حق ارائه نمودند که با استقبال سایرین همراه شد، ایشان در خصوص پراکندگی جمعیتی اهل تشیع، تسنن و اهل حق در استان کرمانشاه مواردی را عنوان نموده و بیان داشتند: اهل حق در کرمانشاه بسیار فعال بوده و مدیریت آنان از کرمانشاه صورت می‌گیرد و روستای گره بان مرکز مهم اهل حق و مرکز تجمع ایشان می‌باشد. بیش از دو میلیون نفر اهل حق در کشور زندگی می‌کنند که بیشتر آنان در شهرهای خراسان، گرمسار، آذربایجان غربی و شرقی، قزوین شهرستان بستان، میان دوآب، قیدار و انگوران زنجان، مازندران، ملایر و نهاوند همدان، رودهن و بوم هن اسلام شهر و کرج و...سکونت دارند. اهل حق 11 خاندان می‌باشند که هر کدام اعتقادات و عقاید مخصوص به خود را دارند و برای هر عقیده و رسم و رسوم خود داستان‌هایی نقل می‌کنند. در بین 11 خاندان اختلاف نظرهایی وجود دارد به عنوان مثال یکی از خاندان‌های ایشان آتش بیگی مشعشعی است که همچون تشیع و تسنن معتقد به انجام فرایض مثل نماز، روزه، حج، کعبه به عنوان قبله، احکام ذبح و... هستند. اما خاندان‌های دیگر اگرچه منکر اصل نماز نیستند اما به این حقیقت رسیده‌اند که دیگر نماز نیازی نیست و باید بجای آن نیاز دهند و روزه را بجای یک ماه، دو نوبت در سال و هر نوبت سه روز، روزه می‌گیرند و روز چهارم جشن می‌گیرند و به دیدار بزرگان خاندان خود رفته آیین تنبور نوازی و دست بوسی را بجا آورده و نیاز می‌دهند.

 

 برای بزرگان خود و سخنان ایشان ارزش بسیاری قائل هستند و بنا به گفته خود سرسپرده ایشان هستند. عقیده دونادون یا دون به دون که ارتباط نزدیکی با مفهوم تناسخ و حلول روح داشته در بین ایشان رواج دارد. آنان بجای مسجد و حسینیه دارای جمخانه یا جمع خانه می‌باشند که در شب‌های جمعه در آن مراسمی برگزار می‌نمایند و برای حضور در این محفل بایستی با شال کمری و کلاه حضور یافته و نوازنده از ساز تنبور استفاده می‌نماید و حاضرین به طرز خاصی شروع به دست زدن می‌کنند و در همین حین اشعار و اذکاری در ذکر خدا، مدح پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) و بیش از همه در مدح حضرت علی (ع) می‌خوانند.

 

لازم به ذکر است که اهل حق حضرت علی (ع) را خدا نمی‌دانند بلکه او را مظهر خداوند می دانند و در این مورد با عقیده علی اللهی‌ها متفاوت هستند. ایشان چهار اصل اخلاقی در اشعار و اذکار و عقاید خود دارند:

 

1) پاکی: به طهارت اعتقاد داشته و می‌گویند بایستی باطن و ظاهر پاک باشد، ایشان غسل مخصوص و همچنین غسل میت نیز دارند. 2) راستی: دروغ در جمع اینان جایگاه بسیار بدی دارد.3) نیستی: فنای فی ا... 4) ردا: در بین ایشان کمک به هم نوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

روز دوم

 

ساعت 8:30 روز سه شنبه 25/7/96 با پیوستن سرکار خانم دکتر خاکی به گروه به سمت پاوه حرکت کردیم که در مسیر جناب آقای رستمیان درباره شهر پاوه، وضعیت این شهر در زمان جنگ تحمیلی، فرمان تاریخی امام (ره)، حضور شهید چمران و بازپس گیری پاوه از نیروهای بعثی و همچنین در باره اهل تسنن پاوه و شخصیت جناب ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه و ارادت قلبی ایشان به اهل بیت (ع) و نظام، ولایی و مردمی بودن به تمام معنای ایشان و انتخاب به عنوان قاضی نمونه سال، توضیحاتی ارائه نمودند.

 

دیدار با ماموستا ملاقادر قادری

 

ساعت 11 صبح جناب ماموستا در محفلی بسیار صمیمی پذیرای سفیران تقریب بودند. در این دیدار، ابتدا جناب آقای فخرآذر ضمن تاکید بر ضرورت وحدت اسلامی اظهار داشت: دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای ابلاغ پیام وحدت و همدلی برای مردم و علمای استان‌های مختلف کشور با قومیت‌ها و مذهب‌های گوناگون تا کنون سفرهایی به استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان داشته است و این ششمین سفر می‌باشد و مصادف با سخنان اخیر رئیس جمهور نابخرد آمریکاست که تابحال به حول و قوه الهی نتوانسته بین ما رخنه‌ای ایجاد کند و ما روز به روز با انسجام بیشتر نقشه‌های دشمنان را خنثی می‌کنیم. ما با همه اقوام و مذاهب دست در دست هم می‌دهیم و حامی نظام و انقلاب هستیم و خواهیم بود. ایشان در ادامه بیان داشتند سوابق علمی، انقلابی، مردم داری و خصوصیات بارز جنابعالی که زبانزد خاص و عام می‌باشد باعث شد که سفیران تقریب اولین دیدار رسمی خود را با جنابعالی برگزار نمایند تا از رهنمودهای جنابعالی در این سفر استفاده نمایند.

 

جناب ماموستا، سخنان خود را با حمد خدا و صلوات بر محمد و آل محمد و حدیثی از امام جعفر صادق (ع): اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ «آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی‌آورند» آغاز نمودند. ایشان بیان داشتند: در ایجاد تقریب ابتدا بایستی عدالت رعایت شود و دغدغه‌های معیشتی جوانان برطرف گردد. ضرب المثلی در بین ما مرسوم است با این مضمون که: اول سیرم کن بعد تعلیمم بده. ایشان در ادامه به برخی از اقدامات خود پیرامون تقویت وحدت در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: وحدت ساخت دست من و شما نیست، بلکه خداوند از ما وحدت را طلب کرده وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا، از 35 سال پیش که انقلاب به پیروزی رسیده بود، ما به دنبال وحدت بین اقوام ایرانی بودیم و در مقاومت و ایستادگی نقش مهمی داشتیم. اگر سیستان و بلوچستان 90% مسئله مذهبی و 10% قومیتی و گیلان، بندرعباس، بوشهر و شیراز 95% مسئله ذهبی و 5% قومیتی دارند، استان کرمانشاه هر دو مسئله قومیتی و مذهبی را در کنار هم دارد. تولد نامبارک داعش، باعث شد اتفاقات ناگواری بیفتد و اگرچه داعش 90% از نظر فیزیکی تمام شده اما از نظر فکری در بیشتر خانه‌ها نفوذ کرده، باید این فکر تندرو را در مدارس، حوزه‌ها و خانه‌ها بیرون کرد. پاسداران ما در جبهه رفتند و کار کردند، اما دولت از نظر فرهنگی هزینه‌ای نمی‌کند. تهیه گزارشات تقریبی که خوانده شود و کسی عمل نکند ارزش چندانی ندارد. 18 استان مرزی در ایران است که به جز استان‌های تبریز و خوزستان و ایلام بقیه مذهب سنی دارند، یعنی داعش اگر بتواند از 15 اهل سنت وارد می‌شود، که البته ما تا آخر پای این انقلاب و رهبری ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم نقشه‌های دشمن عملی شود. در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی، آل سعود در راه مبارزه با انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی بود، که اهل سنت، نمایندگان، شهردار پاوه و نماینده نهادهای انقلابی به جماران رفته، خطاب به امام (ره) بیان نمودند که: حضرت امام، روحانیونی که اینجا حضور دارند، متعهد و مؤمن به انقلاب هستند و بار دیگر به عنوان تجدید بیعت با امام آمده‌اند، ما امروز در پاوه خطر به جان هم انداختن، که خطرناک‌تر از هر زمان دیگر است را شاهد هستیم. ما به عنوان دوستداران انقلاب و پیرو خط امام آمده‌ایم. و امام (ره) در پاسخ بیان داشتند که: این طرح در پاوه ریخته شد. آن‌ها که می‌خواهند بین ما تفرقه کنند، به اسلام کاری ندارند وگرنه اگر داشتند این کار را نمی‌کردند. ما مسلمان هستیم این دین است که قدرت‌های بزرگ فهمیده است. اسلام، وحدت مسلمین و برادری بین مسلمین است و از این جهت آمده‌اند اختلاف کنند. ملت ما را بیدار کنید، ما با هم برادر بوده و هستیم و خواهیم بود. مصلحت ما مصلحت شماست و مصلحت شما مصلحت ماست، و هرگونه اختلاف به ضرر ما و به سود دشمن، آمریکا و شوری است. به حرف مفسدین گوش نکنید و مقصود از بین بردن اسلام است، تا در زیر سلطه ظالم باشیم مثل قبل.

 

در حال حاضر هم همین مشکلات وجود دارد. آل سعود هزینه‌های زیادی را در بین اهل تسنن متقبل می‌شود که تحریکات مذهبی را در داخل افزایش دهد اما مردم پاوه عقلانیتشان بیشتر از احساساتشان است و گروه‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند این تحریکات عملی شود. بایستی مسئولین برای این جریانات فکر اساسی کنند. از جمعیت 55 هزار نفری آن زمان پاوه، 640 شهید تقدیم انقلاب و اسلام کردیم. محبت به ائمه (ع) در بین ما وجود دارد، ما مورد تند مذهبی و ملی گرایی نداریم.

 

 ما 36 سال ایستادگی کردیم. اگر زمینه فراهم شود و مشکلات مرتفع گردد، بهتر و بیشتر می‌توانیم در راه وحدت قدم برداریم. اگر می‌خواهید مشکل نداشته باشید، باید به مردم برسید و خدمت کنید. من برای اسلام ناراحتم، انقلاب برای اسلام بود؛ برخی مردم می‌گویند اسلام این بلا و نبود امکانات رفاهی و معیشتی را به سر ما آورده است. محرومیت، بیکاری، نبود صنعت، کمبود آب و عدم توجه به بالا بردن سطح فکری و تفهیم و توجیه مردم، بایستی مورد توجه قرار گیرد. بایستی علاوه بر تقریب مذاهب، به فکر تقریب وجدان هم باشیم. 50% تقریب است، بقیه عمل است. اینکه یکدیگر را تکفیر نکنیم، بهترین نوع تقریب است.

 

 پس از آن جناب آقای ملانوری بیان داشتند: به نظر اینجانب ما باید بین فعالیت‌های دولتی و مردمی در زمینه تقویت تقریب تفکیک قائل شویم. اگر چه همه این فعالیت‌ها لازم است و نیروهای دولتی نیز باید پشتیبانی لازم را انجام دهند اما باید توجه داشت که حرکت دانشجویان دانشگاه ادیان در زمینه تقریب در راستای رسالت این دانشگاه در اشاعه و ترویج فرهنگ تقریب و پیرامون راهبردهای آموزشی و فرهنگی است. دیدار با علمای اهل سنت از نزدیک و بررسی و ارائه راه‌کارهای علمی و عملی جهت اتحاد اسلامی و تقریب مذاهب راهکار مناسبی است که می‌تواند منجر به تثبیت و ترویج ذهنیت مثبت در میان نخبگان و عموم مردم گردد. ایشان در ادامه تاکید کردند که مشکلات اقتصادی تنها مختص جامعه اهل تسنن نیست و بیشتر نقاط کشور درگیر اینگونه مسائل می‌باشند.

 

دیدار با فرماندار پاوه، بازدید از امام زاده عبیدا... بن موسی کاظم (ع) روستای هجیج

 

پس از پایان گفتگو و پذیرایی، دیدار کوتاهی با فرماندار پاوه داشته و در ساعت 14:15 بازدیدی از امام زاده عبیدا... بن موسی کاظم (ع) و چشمه بل داشته، که دارای چشم انداز بسیار زیبایی بودند، در آنجا جناب ماموستا رمضانی، سخنان خود را با حمد خدا و سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و بر امام زاده عبیدا... و سلام و خوش آمدگویی به حاضرین و تشکر از سرکار خانم دکتر مینو خاکی آغاز کردند. وی در ادامه به بیوگرافی اورامانات پرداخته و اظهار داشتند که منطقه اورامانات دارای چهار شهرستان و 220 هزار نفر جمعیت و 280 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، حدود 420 مسجد، 16 مدرسه دینی و 8 نقطه متبرکه دارد که شاخص‌ترین آن حضرت سید عبیدا... است. در سال 172 هجری با توجه به اختلافی که با خلفای عباسی داشتند از عراق هجرت می‌کنند و در نهایت به روستای هجیج (هجیج به معنای دره عمیق است) آمده و در اینجا سکونت می‌کنند و مدتی هم به ارشاد و ترویج فرهنگ سنت نبوی می‌پردازند و هفت نفر منسوب دارند. هجیجی‌های کل جهان از اولاد شش نفر منسوبین این بزرگوار بودند، ظاهراً در سال 200 هجری به رحمت خدا رفته‌اند و نزدیک به 1200 سال و اندی مورد احترام اهل سنت هست و همایشی در سال 89 برای معرفی این شخصیت برگزار شده و ثبت ملی هم گردیده است. در دیدگاه اهل سنت این بزرگوار، سی و یکمین فرزند امام موسی کاظم (ع) است. براساس شجره نامه‌ای که 250 سال پیش توسط یکی از علمای کرد نوشته شده، ایشان با برادر بزرگوارشان، اسماعیل، حدود 500 حدیث از پیامبر (ص) را روایت کرده‌اند.

 

ماموستا رمضانی در پایان ضمن تشکر از سفیران تقریب بیان داشتند: اهل بیت پیامبر عظیم الشأن اسلام، در دیدگاه ما اهل سنت، به گونه‌ایست که اگر در نمازهایمان نگوییم اللهم صل علی سیدنا محمد و علی آل سیدنا محمد، نمازهایمان باطل است و آن نماز کامل نیست، و طبق حدیث «انی تارک فیکم الثقلین کتاب ا... و سنتی یا عترتی...»، اهل بیت پیامبر (ص) در نزد ما اهل سنت جایگاه خاصی دارند،

 

دیدار با فرمانده سپاه استان کرمانشاه

 

ساعت 9 شب بعد از صرف شام با سردار ریحانی فرمانده سپاه استان کرمانشاه در مجتمع بعثت دیداری داشتیم. در ابتدا سرکار خانم دکتر مینو خاکی به معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب و اهداف سفرهای تقریبی دانشگاه پرداختند و در ادامه خاطر نشان کردند: دانشگاه ادیان و مذاهب دارای 7 دانشکده در رشته‌های مختلف است و برای هر برنامه‌ای که در راستای برنامه‌های فرهنگی شما باشد اعلام آمادگی و استقبال می‌کند. پس از آن سردار ریحانی ضمن خیر مقدم به سفیران تقریب اظهار داشتند: حدود دو میلیون نفر جمعیت در استان کرمانشاه وجود دارد که تقریباً 21% اهل تسنن هستند که اورامانات، قصر شیرین و سرپل ذهاب از درصد بیشتری برخوردار است؛ 11% نیز از اهل حق هستند.

 

کرمانشاه 29800 شهید دوران دفاع مقدس، 14 شهید مدافع حرم، 19 هزار جانباز، بالاترین آمار شهدای زن و 1500 بار بمباران را در عقبه خود و تاریخ دوران جنگ ثبت کرده است. تنوع فرهنگ، قوم و مذهب باعث شده کرمانشاه را هندوستان ایران بنامند. یازده خاندان اهل حق با دیدگاه‌های خاص، تنوع دین، طایفه، قبیله و مذهب که در این استان وجود دارند ذخیره‌های خوبی برای انقلاب هستند. در دوران جنگ سه یگان از یگان نیروی زمینی اهل تسنن بودند. تعداد زیادی به دلایلی جذب داعش شدند، اندیشه‌های سلفی‌گری و تکفیری در بین برخی افراد بخصوص آنها که به حلبچه نزدیک‌ترند دیده می‌شود. برخی قسمتهای اورامانات مرزی ندارد و رفت و آمد زیاد و ارتباط با این تفکر بسیار است، اهالی اورامانات به دلیل مذهبی بودن ممکن است زمینه به سمت افراطی‌گری برایشان فراهم شود، تفسیرهای جدیدی در قرآن در حال شکل گیری است که خطرناک است. از دلایل اولیه گرایش به سمت تفکرات سلفی ابتدا بستر اقتصادی نامناسب است اما از یک جایی به بعد دیگر این تفکرات دلیل اقتصادی ندارد بلکه به یک اعتقاد تبدیل می‌شود که این مورد بسیار خطرناک است.

 

ایشان در ادامه افزودند: استفاده از نوع ادبیات‌های ناشایست می‌تواند در گرایش به این اعتقادات مؤثر واقع شود در حالی که بیشتر نیروهای مرزی ما را اهل تسنن تشکیل می‌دهند و بسیار عملکرد خوب و قابل قبولی داشته‌اند. به دلیل شتاب گرفتن دین اسلام در کشورهای غربی از 10 – 15 سال پیش، دشمنان اسلام برای جلوگیری از این شتاب دست به تمسخر دین و پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) و سوزاندن قرآن زدند و چون سودی نداشت، به دنبال از بین بردن وحدت و تزریق اندیشه‌های سلفی‌گری و تکفیری بین جامعه مسلمین رفتند. دشمنان در صدد برآمدند که چهره بدی از اسلام را به دنیا نشان دهند، آن‌ها عنوان می‌کنند که اگر بخواهی سنی شوی باید سر بچه 7 ساله را ببری و اگر بخواهی شیعه باشی باید در محرم سر بچه 2 ساله را با شمشیر بشکنی، اندیشه سکولاریزم (همان بی تفاوتی زمان بنی امیه) را به روی کار آوردند که این بی تفاوتی منشأ شکست است. سخنان ترامپ از روی ترس و واهمه از مردمی است که پشتوانه قوی برای نظام هستند. بایستی برای جلوگیری از این تفکرات افراطی جدید، راهی جست که نه قانونی، بلکه از طریق استدلال با اینها روبرو شد، زیرا هرگاه توانستیم به افکار مسلط شویم، می‌توانیم آنها را از این اندیشه‌های ناپاک برای همیشه دور کنیم.

 

پس از اتمام سخنان فرمانده سپاه، مسئول اجرایی ومشاور علمی دفتر تقریب مذاهب اسلامی جناب آقای فخرآذر ضمن تشکر از میزبان جلسه، به معرفی دانشگاه و اهداف سفر پرداخت و اظهار داشت: دفتر تقریب مذاهب اسلامی که تحت نظر دانشگاه ادیان و مذاهب قرار دارد با توجه به رسالت خود در گسترش اندیشه تقریب بین اندیشمندان و فرهیختگان ایران و کشورهای مسلمان می‌کوشد بستر مناسب برای گفتگو، تعامل و برگزاری نشست‌های علمی مشترک میان عالمان مذاهب اسلامی را فراهم آورده و با شناسایی و جلب پژوهشگران و دانشجویان علاقمند به تقریب،‌ مبانی فکری و نظری تقریب را تبیین نموده و با نشان دادن مشترکات دینی و معرفی و اشاعه فرهنگ ناب ائمه علیهم السلام، در راه اعتلای امت اسلامی و تفاهم مذهبی مسلمانان انجام وظیفه کند. ایشان آمادگی دانشگاه را برای همکاری هرچه بهتر درباره موارد پیش گفته شده اعلام داشتند. در پایان لوح تقدیر و تندیس دانشگاه ادیان توسط دکتر تجری به نمایندگی از سفیران تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب به سردار ریحانی اهدا شد.

 

روز سوم

 

روز چهار شنبه 26/7/96، بازدیدی از طاق بستان و بازار کرمانشاه به عمل آمد. پس از صرف ناهار و اقامه نماز در مسجد جامع کرمانشاه و دیدار با آیت ا... حجتی، به سمت گره بان حرکت کردیم که در طول مسیر، حجت الاسلام و المسلمین والی زاده درباره اهل حق توضیحاتی را ارائه نمودند و مهم‌ترین نکته این بود که: اهل حق، حضرت علی (ع) را خدا نمی‌دانند، اما از خدا هم جدا نمی‌دانند، در منطقه گره بان به هیچ وجه علی الهی وجود ندارد و تعداد کمی در همدان حضور دارند، اینکه ما آن‌ها را علی الهی بدانیم ظلم بزرگی است که در حق ایشان روا داشته‌ایم،

 

دیدار با سید کیومرث چراغ پوران از سادات آتش بیگی خاندان مشعشعی در گره بان

 

ابتدا آقای فخر آذر توضیحاتی درباره چرایی و چگونگی سفر ارائه نموده و بیان داشت: اختلافات و تنازعات بی حاصل مذهبی از جمله مسائلی است که خواست دشمنان اسلامی بوده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری نیز بر جامعه اسلامی وارد کرده است این مسئله دانشگاه ادیان و مذاهب را برانگیخت تا اقدام به تأسیس دفتر تقریب مذاهب بنماید. دفتر تقریب رسالت خود را در قالب برنامه‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی با تاکید بر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آغاز نموده است.

 

ایشان در ادمه از آقای چراغ‌پوران درخواست کرد تا برای شناساندن هر چه بهتر اهل حق، با گروه‌های تقریب و مذاهب همکاری بیشتری داشته باشند.

 

سپس آقای چراغ پوران سخنان خود را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و مدح حضرت علی (ع) آغاز نموده و اظهار داشت جامعه اهل حق یارسان (قرن 7 هجری) بوسیله آقای حضرت سلطان اسحاق در پردیور بنیان گذاری شد. اطلاعات در این زمینه موجود است و وارد جزئیات نمی‌شوم. یارسان متشکل از 11 خاندان هستند که هشت خاندان در طول قرن 7 تا 10 و سه خاندان دیگر از جمله خاندان آتش بیگی، قرن 10 به وجود آمده است، این خاندان با توجه به پیشینه مستند، خود را آیینی جدا شده از اسلام و تشیع می‌داند. در چهلمین روز تولد، مراسمی با عنوان سرسپاری برای بچه اجرا می‌شود، و درست است که کودک راه و روشی را نمی‌داند اما پدرش وکیل او می‌شود و تا زمان بلوغ او را در راه شریعت هدایت می‌کند، تا بعد از بلوغ که انتخاب دین و مذهب با اختیار خودش است، قانونی برای جذب نداریم، اما اگر کسی بخواهد سرسپرده و جذب آیین حقیقت شود، ابتدا باید مسند نشین خاندان، با دید باطنی که دارد، تأیید کند که آن شخص به درجه‌ای رسیده که می‌تواند به آیین ما در آید.

 

هر خاندان این مراسم را به شیوه خود برگزار می‌کند. در آیین سرسپردگی بایستی حتماً اشعار و دعا، توسط سید مأمور اجرای مراسم، خوانده شود، ایشان پس از خواندن بخشی از این اشعار گفت: این‌ها نشان می‌دهد که ما توحید و نبوت و معاد و امامت را قبول داریم و شیعه جعفری هستیم. برخی می‌گویند اشعار سرسپردگی قبل از انقلاب سروده شده، که این دروغ است، مقبره‌های مربوط به قرن 11 و 12 موجود است که همه رو به قبله دفن شدند و آیات قرآن هم روی آنها نوشته شده است.

 

وی افزود: در زمان جنگ جهانی دوم قحطی دامن گیر مردم شد که جناب آوَش مسند نشین خاندان، بر روی ساجی که اکنون برای مردم مقدس است، با مختصر آردی که داشتند، با بهره بردن از کرامات خود مقدار بسیار زیادی نان تهیه کردند و مردم را از قحطی نجات داد. و مردم برای تشکر از نعمتی که این اجاق به آنان داده، نذورات خود را به این مکان آورده و برای زیارت به اینجا می‌آیند، ساختمان هفت طبقه که ساخت و ساز آن از 30 سال اخیر آغاز شده محلی برای پذیرایی از میهمانان است.

 

آقای چراغ پوران ضمن اشاره به نداشتن موقعیت مناسب برای معرفی درست اهل حق بیان داشت شخصی به اسم آقای گودرزی از طریق رسانه ملی هر چه تهمت و حرف‌های نامربوط بود به ما اهل حق نسبت داد بدون اینکه ما مجالی برای دفاع داشته باشیم و بتوانیم یک ساعت در مورد خودمان صحبت کنیم. این‌ها از نظر نرم افزاری است، اما از نظر سخت افزاری به عنوان نمونه، ما هنوز مجوز ساخت جاده آسفالت را نداریم.

 

سرکار خانم دکتر خاکی در پاسخ به آقای چراغ پوران اظهار داشت: بها دادن به افرادی مثل آقای گودرزی اصلاً ارزشی ندارد، جمله‌ای هست که می‌گوید: برادر و خواهرم اشتباه مرا پای مکتب من نگذار، توهین روزنامه جمهوری اسلامی در سال 90 را بی پاسخ نگذاشتیم، آقای تجری با اخذ امضا 180 نماینده به این موضوع اعتراض خود را اعلام کردند. جوامع مسیحیت، یهودیت و حتی جامعه همجنس گرایان بدنبال ازدیاد جمعیت هستند، ما هم که نقاط مشترک زیادی از جمله اعتقاد به خدا، نبوت، معاد و اهل بیت (ع) داریم باید از یکدیگر به شدت حمایت کنیم. ما از شما می‌خواهیم که آغازی با دفتر تقریب دانشگاه داشته باشید تا انتهای آن ختم بخیر شود، و این بدبینی‌ها و... از بین برود.

 

مسئول اجرایی ومشاور علمی دفتر تقریب مذاهب اسلامی نیز در پایان جلسه اظهار داشت: برای حضور بزرگان اهل حق، بستر مناسب و کرسی آزاد در دانشگاه ادیان و مذاهب فراهم است، پایان نامه‌هایی درباره اهل حق به صورت علمی در این دانشگاه تهیه گردیده، که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ما سفیران تقریب از نزدیک صفای باطنی شما را دیدیم و با احترام و اصرار فراوان، و با ارسال دعوت رسمی و کتبی، پذیرای شما خواهیم بود، تا ارتباط‌ها ادامه یافته و شاهد اثرات مثبتی باشیم.

 

در پایان بازدیدی از مجموعه بسیار زیبا و شگفت انگیز گره بان، محل ذبح و پخت نان، مقبره‌های مسند نشینان و بزرگان خاندان مشعشعی و... به عمل آمد و توضیحاتی نیز ارائه گردید.

 

دیدار با سید فرزاد افضلی، مسندنشین خاندان شاه ابراهیمی در جمخانه کرمانشاه

 

ابتدا جناب آقای فخرآذر پیام سفیران تقریب را رسانده و هدف از سفر را بیان نمودند، سپس سید فرزاد افضلی بیان نمودند که: اهل حق یارسان با یازده خاندان مبحث گسترده‌ای دارند و بینش امام علی (ع) باعث بوجود آمدن این مکاتب شد، در غرب کشور وحدت اهل حق، تشیع و تسنن، زبانزد است. با وجود تفاوت مذاهب و گروهک‌های مختلف، در مرزها، امکان خیانت وجود داشته و دارد، اما همه ما مسیر وحدت را، با افق دید وسیع، انسجام و اعتقاد و عقیده‌ای که بزرگانی همچون امام (ره) برای ما به جا گذاشته‌اند ادامه می‌دهیم. و روز بروز آن را تقویت می‌کنیم. افتخار ماست که در کنار اهل تشیع و تسنن مرزداران کشور باشیم و در جبهه‌ها و عرصه‌های مختلف مشارکتی فعال باشیم. 20 مهر ماه 1390 که رهبر معظم به کرمانشاه سفر کردند، بیش از 5800 نفر از اهل حق برای استقبال از رهبر مسیر کرمانشاه ـ اسلام آباد را پیاده روی کردند و رهبری هم تشکر ویژه از سلحشوری‌ها، رشادت‌ها و خدمات ایشان نمودند، این سخنان برای ما افتخاری بود و انگیزه‌ای شد که ما همچنان به خدمات خود برای این نظام ادامه دهیم و بیش از پیش به وحدت و انسجام دامن بزنیم و بیعت خود را تا آخر داشته باشیم. نارسایی‌ها و فقر فرهنگی در بعضی نقاط به دلیل کمبود امکانات و... وجود داشت که فعالیت‌های زیادی در راستای فرهنگ سازی صورت گرفت. شرایط نامناسب اشتغال باعث بوجود آمدن عقده‌های روحی روانی شده که برخی تندروی‌ها بوجود آمد، که البته شاید کوتاهی از ما و مسئولین مذهبی و بومی و یا مسئولین دیگر هم بوده، و یا وجود مسئولی غیر بومی که روحیه جامعه شناختی نداشته‌اند باعث شده که توهین‌ها و افتراهایی را متحمل شویم، اما هرگز با نظام مخالفت نکردیم و جامعه خود را حفظ کردیم زیرا اندیشه‌های امام و رهبری مغایر نیست و جامعه اهل حق را قبول دارند و اگر برخوردهایی هم بوده از سوی رده‌های میانی و پایین بوده است. مسئولین برای معرفی اهل حق خدماتی انجام دادند که دین خود را ادا کردند و اگر کسی گفت ما مسلمان نیستیم، این از بغض اوست. شجره نامه خاندان شاه ابراهیمی موجود است و ثابت می‌کند سیادت اهل حق پیشوایی نیست و ما از اولاد امام موسی کاظم (ع) هستیم و بر کسی پوشیده نیست و افتخار ماست. بر اساس نگرش عرفانی وحدت وجود، اولیا و انبیا در وادی حقیقت حلول و هبوط کردند. دفتر سرانجام کتاب مذهبی ماست شامل 72 دوره احکام، فرامین، پند و اندرز، اذکار، دعاها، آداب و رسوم می‌باشد. نذر و قربانی ما با ذبح اسلامی و شرایط حلال و حرام، انجام می‌گیرد. در دایره المعارف تشیع گفته شده: اهل حق یا کافر هستند، یا مسلمان و یا شیطان پرست که کافر و شیطان پرست را منظور یارسانی‌ها هستند و مسلمان منظور آتش بیگی اما من به شما می‌گویم که این تهمت و توهین است، ارکان یارسان بر چهار چیز استوار است: پاکی، راستی، فنا و ردا. مولانا تا مرز فدایی شمس رفت، یا آنجا که مولانا گفت: در دایره وجود موجود علیست///اندر دو جهان مقصد و مقصود علیست/// گر خانه اعتقاد ویران نشدی///من فاش بگفتمی که معبود علیست؛ که البته مقام حضرت علی (ع) بالاتر از این شعر و اشعار است، کسی نگفت مولانا مشرک است، اما ما که جایگاه حضرت علی (ع) را بالا بردیم آنهم نه در مقام خدایی، و بر اساس فرموده پیامبر (ص) و احادیث قدسی، مشرک شدیم؟!

 

یارسان به خانه خدا، قبله و کعبه ابراهیمی پایبند است مقبره‌ها 90% رو به قبله ساخته شده، و البته گروهک‌هایی در قالب جوان‌ها در جامعه آمده‌اند و از سر بی کاری و بیچارگی اینگونه نظر می‌دهند و می‌گویند ما دین جدید هستیم و مسلمان نیستیم، و البته ما اینها را قبول نداریم. ما هرگز به تناسخ اعتقاد نداریم، بلکه به دونادون اعتقاد داریم، وقتی انسان اشرف مخلوقات است و روح الهی در وجود او قرار گرفته، گناه است که سیر نزولی برای روحش در نظر بگیریم، ممکن است به مرحله شک برسد و یا در برزخ بماند اما سیر نزولی پیدا نمی‌کند. ایشان در پایان مقداری از متن کتاب سرانجام را خواندند و توضیحاتی در مورد خاندان یارسان ارائه نمودند.

 

دیدار با جناب آقایان تجری، نماینده محترم مجلس و قنبری، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

 

بعد از صرف شام، ابتدا کلیپ معرفی دانشگاه ادایان و مذاهب، نمایش داده شد و پس از آن جناب آقای تجری نماینده محترم مجلس صحبت‌هایی درخصوص ایجاد وحدت و همدلی بین مذاهب داشتند و بیان نمودند: دشمن به دنبال تفرقه است کهان شاا... با روشنگری، تلاش و تبلیغ شماها و کار علمی که در قالب پایان نامه‌ها بوده و در تربیت نسل‌های بعدی فضاها را به یک فضای همدلی تبدیل کنیم و بتوانیم بیشتر بر اشتراکات مذهبی تأکید کنیم، تا بیشتر به جای اینکه به یک ضعف تبدیل شود، به یک فرصت برای ارتقا جامعه تبدیل شود. ان شاا... که سفیران خوبی از کرمانشاه به سایر مناطق هم باشید.

 

سپس جناب آقای دکتر قنبری ضمن خیرمقدم، گزارشی از وضعیت وجود دانشگاه آزاد اسلامی کشور و دانشگاه‌های آزاد استان کرمانشاه ارائه نمودند و بیان داشتند: هر برنامه بزرگ فرهنگی در استان برگزار می‌شود یا از آنِ دانشگاه آزاد اسلامی است، یا بیش از 50% نقش داشته است. این دانشگاه ظرفیت خوبی دارد که ارتباط مؤثری با دانشگاه ادیان و مذاهب برقرار کند و بتوانیم با عقد تفاهم نامه، ارتباطات بیشتر، بازدیدهای دانشجویی و کارگاه‌هایی را به کمک هم برگزار کنیم، بخصوص لازمه وجود رشته‌هایی نظیر شیعه شناسی در این دانشگاه، که در دانشگاه ادیان و مذاهب وجود دارد، بتوانیم بیشتر آشنا شویم و از اساتید این دانشگاه استفاده کنیم و زمینه همکاری خوبی را آغاز کنیم و این حضور یک بانی خیر برای ارتباطات بیشتر ما شود.

 

در ادامه دوستان نیز به صورت کوتاه خود را معرفی کردند و نقطه نظراتی ارائه نمودند.

 

پس از آن در خصوص اهداف و برنامه‌های دانشگاه، دید وسیع ریاست محترم دانشگاه، فعالیت‌های دفتر تقریب و انعقاد قراردادهای بسیار خوب با دانشگاه‌های داخلی و خارجی، توضیحاتی ارائه، و از انقعاد تفاهم نامه همکاری‌های علمی با دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه استقبال شد. در پایان لوح تقدیر و تندیس دانشگاه ادیان توسط دکتر تجری به نمایندگی از سفیران تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب به دکتر نوذر قنبری اهدا شد.

 

روز چهارم

 

ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 27/7/96 دیدار کوتاهی با فرماندار کِرِند غرب داشته و پس از آن بازدیدی از مقبره بزرگان اهل حق یارسان، تکیه پیر موسی، تکیه پیر بنیامین و مقبره سید رضا بیگ جد خاندان شاه ابراهیمی کرند، به عمل آمد که متولیان توضیحاتی نیز ارائه نمودند.

 

سپس نماز ظهر و عصر را در مسجد امام علی (ع) ریجاب ـ از مساجد اهل تسنن ـ اقامه نموده و پس از آن جناب آقای فخرآذر توضیحاتی را ارائه نمودند. در پایان امام جماعت مسجد توضیحاتی را از وضعیت اهل تسنن ارائه داشتند و بیان نمودند با همه مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد مردم به نظام و انقلاب پایبند هستند و در کنار هم زندگی محبت‌آمیزی دارند. این دیدار با حضور فرماندار دالاهو، شهردار شهر ریجاب و برخی از امامان جماعت مساجد اهل تسنن این شهر صورت پذیرفت.

 

دیدار با امام جمعه و علمای اهل سنت سرپل ذهاب

 

 پس از آن در مسجد قادری، شهرستان سرپل ذهاب، دیدار و گفتگویی با امام جمعه، علما و امامان جماعت مساجد اهل سنت این شهر، برگزار شد امام جمعه محترم اهل سنت سرپل ذهاب بیان داشتند: لازم است همه مسلمانان بدانند که دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه در بین امت اسلام و نابودی مسلمانان هستند. از این رو مسلمانان باید در برابر اهداف و توطئه شوم دشمنان وحدت و انسجام خود را حفظ کنند و همواره در راه ایجاد وحدت و همدلی بین خود تلاش نمایند. ما امروزه محتاج وحدت هرچه بیشتر هستیم و حتی مسائل قومیتی را نیز باید کنار بگذاریم و توجه داشته باشیم که خداوند متعال مژده عذاب به کسانی که باعث تفرقه شوند، داده است. همه ما به وحدت و پیروی از فرمان رهبری، افتخار می‌کنیم و باید قدر این نعمت و امنیت و امکانات را که در زیر پرچم اسلام داریم، بدانیم و شکرگزار آن باشیم. همه برای یک خدا و به یک قبله نماز می‌خوانیم و هرکس سنگ اندازی کند، نه شیعه است، نه سنی، پس همه تقریب داریم و خیلی به هم نزدیکیم، و باید پیرو رهبر و وحدت باشیم، تا امنیتمان از بین نرود.

 

 پس از سخنان ایشان آقای فخرآذر توضیحاتی در خصوص دانشگاه و سفرهای تقریبی ارائه نمودند و بیان داشتند که رییس محترم دانشگاه، یکی از علمای شناخته شده تقریبی کشور هستند که فعالیت‌های تقریبی خود را در داخل و خارج کشور، به خوبی به سرانجام می‌رسانند، و جا دارد که به استحضار شما برسانم ایشان، برادر بزرگوار خود را در راه تقریب امت اسلام، تقدیم کردند. بحث تقریب، اعتقاد ماست و امروز وظیفه علمای اسلام، ایجاد وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب مختلف است؛ بعد از سخنرانی رییس جمهور نابخرد آمریکا در مورد ایران، می‌گوییم که عموم مردم ایران اعم از شیعه، سنی، ترک، کرد، عرب، بلوچ، لر و... اعتراض کردند و به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند.

 

سپس ایشان شرحی کوتاه از سفر به استان کرمانشاه را ارائه نمودند و بیان داشتند: جایگاه مردمی و بالای ماموستا ملاقادر قادری را که دیدیم، بر خود بالیدیم، که هنوز هم علمای اسلام (شیعه و سنی) پایگاه و تکیه گاهی برای عموم مردم هستند و مردم به صورت آزاد، می‌توانند مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند. بنا به گفته عزیزی، ما روحانیت، در راه خدمت به اسلام و قرآن این را افتخار داریم که کفن خود را به سر گذاشته و در این راه انجام وظیفه می‌نماییم. در مسیر پاوه، تابلویی زیبا از تمثال مقام معظم رهبری را مشاهده کردیم، که مزین به فرمایشات گهربار ایشان بود: «ایجاد اختلاف مذهبی نقشه و طرح دشمن است، برای آنکه ما را مشغول به خودمان کند» و الحق که همین است، دشمنان اسلام، روزی به اسم شیعه، روزی به نام سنی و هر بار به اسمی فعالیت ضد اسلامی خود را انجام می‌دهند و هدفشان تنها تضعیف جامعه اسلامی ست، آن‌ها نه دلشان برای سنی سوخته و نه شیعه، و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «افرادی که در راستای اهداف دشمن، قدم بر می‌دارند چه شیعه باشند، چه سنی، خائن هستند» و از شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی هم نام بردند. درست است که مشکلاتی هم هست، اما مشکلات برای همه وجود دارد، ما که امروز آمدیم از طرف دولت یا نهادی حاکمیتی نیستیم، ما از یک دانشگاه آمدیم، و پیام این دانشگاه محبت و برادری است. عزیزی گفتند که ما زندگی مسالمت آمیز داریم، اما ما می‌گوییم، ما زندگی محبت آمیز داریم و در مجالس هم شرکت می‌کنیم، و پیام صلح، دوستی، برادری و برابری را به گوش جهانیان می‌رسانیم و می‌گوییم شیعه و سنی در کنار هم ایستاده‌ایم و نقشه‌های دشمن را برملا خواهیم کرد و شعار مبارزه با استکبار سرداده و اجازه دست درازی به احدی را نخواهیم داد. ایشان در پایان اظهار داشت: از جناب ماموستا و علمای اهل سنت منطقه دعوت به عمل می‌آوریم تا در دانشگاه، میزبانشان باشیم و از نزدیک با آن، آشنا شوند و از نقطه نظرات شما، بهره‌مند گردیم.

 

سپس بازدیدی از قصر شیرین و دیداری با جناب آقای رضایی معاون فرماندار این شهرستان به عمل آمد، و در پایان نیز پس از صرف شام، بازدید کوتاهی از بقعه مبارکه احمد ابن اسحاق در سرپل ذهاب صورت گرفت. ایشان از دانشمندان قرن سوم هجری، از بزرگان قم و از اصحاب برجسته، امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) هستند.

 

نتیجه گیری و پیشنهادهای سفیران تقریب

 

در این سفر با توجه به وجود رابط استانی، برنامه ریزی‌ها و بازدیدهای صورت گرفته، بهتر از سفرهای قبلی بود و پیشنهاد می‌شود، در ادامه سفرها، یک رابط خوب و بانفوذ را در نظر داشته باشیم.

 

ـ بهتر است برنامه ریزی‌هایی که رابطین دارند، بنا به نیاز و انتظارات، سفیران تقریب و دانشگاه برنامه ریزی شود.

 

ـ چند روز قبل از سفر، برنامه آن در اختیار سفیران تقریب قرار گیرد، تا سردرگم نباشیم و هم اینکه در مورد اشخاص ملاقات شونده، مکان‌های مورد بازدید و... به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با آگاهی بهتر و بیشتر، بتوانند برای سفر، و سخنانی که ایراد می‌شود، برنامه ریزی صورت گیرد.

 

ـ حضور یک یا چند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه، می‌تواند در روند سفر و رسمیت بیشتر آن، بسیار مؤثر واقع شود.

 

ـ ارتباط سفیران تقریب بعد از سفر قطع نشود و به تبادل نظرات خود ادامه دهند.

 

 ـ چکیده‌ای از سفرنامه در مطبوعات و نشریات به چاپ برسد، تا رسمیت و اثر آن بیشتر احساس شود.

 

 ـسفرنامه تهیه، و توسط صاحب نظران تحلیل و تفسیر گردد، تا بتوانیم به نقاط قوت و ضعف خود پی برده، آن‌ها را پرورش و تقویت دهیم، تا در سفرهای بعدی مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

 

ـ قول دعوتی که به اهل حق و اهل تسنن به دانشگاه دادیم را حتماً عملی کنیم تا انگیزه آنان از دست نرود و چشم انتظار نباشند.

 

ـ دانشگاه در حد توان خود هدایایی را در خور شخصیت افراد ملاقات شونده، آماده نماید و به نظر می‌رسد اگر هدایایی هرچند ناچیز، برای کودکان مناطق مورد بازدید فراهم شود، در جهت تقریب نقش مؤثری ایفا نماید


برچسب ها : گزارش, سفر علمی – تقریبی, کرمانشاه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز