دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

تأثیرپذیری آگوستین از اندیشه‌های مانوی

 
تاریخ انتشار: 1396/07/13    

تأثیرپذیری آگوستین از اندیشه‌های مانوی

جلسه دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان تأثیرپذیری آگوستین از اندیشه‌های مانوی در گروه ادیان ابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که چهارشنبه12 مهر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر محمد شکری فومشی به عنوان استاد راهنما، دکتر احمدرضا مفتاح، استاد مشاور و دکتر مهراب صادق نیا در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو فهیمه زعفرانی از پایان نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

این یک حقیقت است که آگوستین یک دهه - از نوزده سالگی تا بیست و هشت سالگی از سال ۳۷۳ تا ۳۸۲ م -در میان مانویان به عنوان یک شنونده زندگی کرده و با کتاب و آموزه‌های آنان آشنا شده بود. در این مدت وی عمیقاً تحت تأثیر کیش مانوی در آمده بود که مبلغین آن گرایش به روحی معنوی و عمیق را تبلیغ می-کردند. در این کیش، عهد قدیم و شخصیت‌هایش به دلیل غیر معنوی بودنشان به کنار نهاده شده بود، اما مسیح به عنوان معلم خرد یعنی روشنگری که معتقدان را به سوی دانش حقیقی هدایت می‌کرد، دارای حرمت و احترام بود. دو مفهوم حقیقت و شناخت در مانویت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، و برای برگزیدگان شناخت از طریق حقیقت جاودان بدست می‌آید. آگوستین نیز شخصی بوده که تغییر کیش داده، خداوند را شناخته و بعد از آن، ایمان آوردن ناگهانی‌اش موجب دگرگونی و تغییر در خود درونی او شده است؛ ماهیت این دگرگونی نیز با عنوان «وارد شدن در نور» یاد شده است. در مانویت از تمایلات جنسی به شیوه‌ای کاملاً منفی سخن رفته است؛ «میل جنسی» گناه نخستین است و مجازات این گناه زاد و ولد بوسیله آمیزش جنسی می‌باشد؛ تمایلات جنسی به طور برجسته‌ای از ویژگی‌های قلمرو تاریکی است یعنی همان ساحت شر و به عبارت دیگر همان ماده. همچنین دیدگاه آگوستین راجع به شهوت جنسی و انتقال گناه نخستین به نحو چشم-گیری مشابه دیدگاه مانویان است. به عبارت دیگر، هم مانویان و هم آگوستین هر دو به شیوه‌ای کاملاً منفی از میل جنسی یاد می‌کنند. انسان برای دوری از شهوت و برای پیروزی بر آن نیازمند فیض الهی است؛ بنابر باور مانویت و همچنین آگوستین فقط فیض الهی است که انسان‌ها را نجات می‌دهد؛ فیض موهبتی است که خداوند آن را اعطا کرده است اما نه به سبب شایستگی، خداوند به خواست خود بشر را از بند گناه می‌رهاند.

کلمات کلیدی: آگوستین، مانی، مانویت، شناخت، معرفت، خداشناسی، گناه نخستین، میل جنسی، فیض.


برچسب ها : دفاعیه کارشناسی ارشد, آگوستین, اندیشه‌های مانوی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز