دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

جاودانگی در عذاب از دیدگاه امامیه، معتزله و زیدیه

 
تاریخ انتشار: 1396/04/15    

جاودانگی در عذاب از دیدگاه امامیه، معتزله و زیدیه

جلسه دفـاع از پايان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «جاودانگی در عذاب از دیدگاه امامیه، معتزله و زیدیه» در گروه مذاهب اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.

جلسه دفـاع از پايان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «جاودانگی در عذاب از دیدگاه امامیه، معتزله و زیدیه» در گروه مذاهب اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه ای که چهارشنبه 14 تیر 96 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت الاسلام دکتر حمید ملک مکان به عنوان استاد راهنما، و حجت الاسلام دکتر حبیب حاتمی در جايگاه استاد داور برگزار شد دانشجو پریوش قهرمانی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکيده اين پايان نامه آمده است:

رساله‌ی حاضر در باب جاودانگی در عذاب از دیدگاه امامیه، معتزله و زیدیه است .منظور از امامیه شیعه اثنی‌عشری است. امامیه معتقدند که مسلمان گناهکار در آتش جهنم جاودانه نیست و مرتکب کبیره را مؤمن می‌دانند و معتقدند عذابشان موقتی است از این رو مستحق عقاب را هم مشمول عفو و هم مشمول شفاعت می‌دانند.

معتزله بر این عقیده بودند که عمل جزئی از حقیقت ایمان است، با این ‌حال بنده‌ی مؤمن در صورت ارتکاب گناه، کافر شمرده نمی‌شود بلکه در جایگاهی بین ایمان و کفر قرار می‌گیرد معتزله با پیروی از اجماع امت، چنین فردی را تنها فاسق می‌نامند سپس به دلیل تمایز صفات او از صفات مؤمنان، کافران و منافقان حکم منزلة بین المنزلتین را بر او جاری می‌کنند. معتزله در اثبات خلود مرتکب کبیره در آتش به ادله‌ی عقلی و نقلی و روایات تمسک جسته‌اند از جمله دلایل عقلی: منع از استحقاق و تفضل مرتکب کبیره، منع از اجتماع استحقاق ثواب و عقاب و قبح ذم محسن. به دلایل نقلی (آیات و روایات) نیز استناد می‌کنند که در ذیل پایان نامه به آن اشاره شده است.

زیدیه معتقدند مرتکب کبیره کافر نیست، مؤمن هم نیست؛ بلکه فاسق و فاجر است. ازاین‌ رو نام مؤمن و منافق را بر او می‌نهند و اصطلاحاً از آن به جایگاه منزلة بین المنزلتین تعبیر می‌کنند. زیدیه معتقد به خلود عذاب برای مستحق کبیره هستند و اگر مرتکب کبیره اصرار بر گناه خود داشته و بدون توبه از دنیا برود، وارد جهنّم شده و در آنجا مخلد است. زیدیه به دلایل عقلی و نقلی (آیات و روایات) استناد می‌کنند. دلایل عقلی را بیان می‌کنند: اینکه اگر فاسق مستحق عقاب نباشد، در واقع یک نوع تشویق برای انجام دوباره گناه است. زیدیه به دلایل نقلی (آیات و روایات) نیز استناد می‌کنند؛ قرآن می‌فرماید: «انّ المجرمین فی العذاب جهنم خالدون»گناهکاران در عذاب جهنم جاودانه‌اند. به روایات مختلفی تمسک می‌کنند از جمله: هرکس خودش را از کوهی پرت کند و بکشد پس خودش را از کوه به آتش جهنم پرت کرده و همیشه در آن جاودانه خواهد بود.

کلمات کلیدی: خلود، کافر، احباط، تکفیر، شفاعت، عذاب، امامیه، معتزله، زیدیه.


برچسب ها : جاودانگی, عذاب, امامیه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز