دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 

ترجمه بخش holocaust از فصل 4 کتاب Theology Contemporary Jewish همراه با مقدمه تحلیلی درزمینهٔ جایگاه هولوکاست در الهیات جدید

 
تاریخ انتشار: 1395/11/23    

ترجمه بخش holocaust از فصل 4 کتاب Theology Contemporary Jewish همراه با مقدمه تحلیلی درزمینهٔ جایگاه هولوکاست در الهیات جدید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه‌ای که پنجشنبه 21 بهمن 95 در سالن کنفرانس امام موسی صدر با حضور دکتر مهراب صادق‌نیا به‌عنوان استاد راهنما، دکتر علی شهبازی به‌عنوان استاد مشاور و دکتر حمید بخشنده و مهندس آرش آبائی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو نعیمه سالمی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

پایان‌نامه پیش رو دربردارنده ترجمهٔ چهار مقاله درزمینهٔ الهیات مدرن یهودی و یک مقدمه از مترجم است. مقالهٔ نخست با عنوان "اعتقادات پس از هولوکاست" نوشته الیعزر برکویتس از پنهان کردن چهره توسط خدا و الهیات رادیکال صحبت می‌کند و می‌گوید اسراییل نه‌تنها از هولوکاست جان سالم به دربرد بلکه با صعود از مهم‌ترین شکست مصیبت‌بار خود در دولت اسراییل مقام جدید و حمایت تاریخی به دست آورد. مقاله دوم با عنوان "پس از آشویتس" نوشته ریچارد روبنشتاین درباره افکار مذهبی _ سنتی هولوکاست سخن می‌گوید. واسرمن حمله نازی را معلول سه "شرارت": ملی‌گرایی سکولار، همگون سازی اقلیت‌ها و توهین به تورات می‌داند. روبنشتاین هولوکاست را یک بعد لازم‌الاجرا برای درد زاده شدن "مسیح" می‌داند. مقاله سوم با عنوان "بازگشت یهودیت به تاریخ" نوشته امیل فکنهایم می‌گوید یک یهودی می‌تواند نسل خود را باقیمانده میراث داران انسان‌های مقدس بداند، انسان‌هایی که وفادارانه در جایگاه یهودی خود ایستادند. ابن میمون تمام قربانیان یهودی هولوکاست را قدوشیم می‌شمارد و تنها در این دیدگاه بازماندگان تصادف بازماندگان مقدس نیز هستند. مقاله چهارم با عنوان "ابرهایی از دود، ستون‌هایی از آتش" اثر ایروینگ گرینبرگ، می‌گوید در یهودیت و مسیحیت ایمان بشر بر پایه وقایع تاریخی بنیادی شکل‌گرفته، پارادایم اصلی در یهودیت دیازپورا و در مسیحیت زندگی، مرگ و رستاخیز عیسی است. هولوکاست در هر دو دین چالش‌هایی ایجاد کرد.

در مقدمه این پایان‌نامه به گرایش‌های الهیاتی پس از هولوکاست پرداخته‌شده است. در پاسخ به این سؤال که چرا خدا اجازه داد قوم برگزیده‌اش رنج ببیند، گروهی مسئله مرگ خدا را مطرح کردند، گروهی گفتند یهودیان باید رنج بکشند تا جهان آزاد شود، گروهی این را مجازات خدا برای گناهان یهود تعبیر کردند، صهیونیسم عقیده داشت که خود جامعه باید تلاش کند و با ایجاد حکومت جدید زمینه ظهور مسیحا را فراهم کند و گروهی مثل حسیدیسم، صهیونیسم را عامل هولوکاست می‌داند چون می‌گوید طبق پیمان، بنی اسراییل نباید به تبعید خاتمه می‌داد و آمدن مسیحا را تسریع می‌بخشید.

کلمات کلیدی: یهودیت، هولوکاست، الهیات مدرن


برچسب ها : الهیات مدرن یهودی, هولوکاست, الیعزر برکویتس

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز