دکتر اعتصامی در نشست اقتصاد مقاومتی

قناعت مفهومی جهانی و مشترک در همه ادیان است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، معاونت فرهنگی دانشجویی نشستی را با عنوان «سازمان تأمین اجتماعی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی» برگزار کرد.

در این نشست که چهارشنبه هشتم دی‌ماه 95 در سالن شهید بهشتی برگزار شد دکتر اعتصامی معاون فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی به ایراد سخن پرداخت.

دکتر اعتصامی معاون فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی در ابتدا اشاره‌ای به تاریخچه طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری کرد و گفت: ایشان اولین بار در سال 89 این مسئله را در جمع برخی از مدیران دولتی مطرح کردند.

وی سپس با اشاره به تاریخچه کوتاهی از سیاست‌های اقتصادی ریاضتی در کشورهای دیگر مفهوم قناعت را مفهومی جهانی و مشترک در همه ادیان و برگرفته از فطرت بشری دانست.

اعتصامی با اشاره به مفاهیم اقتصادی موجود در قرآن و کتاب مقدس آن‌ها را دارای منشا مشترک خواند و گفت: وقتی ما این مفاهیم را مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که مضمون آن‌ها تقریباً یکی است و فرقی نمی‌کند در کدام کتاب مقدس مطرح‌شده باشد چه انجیل برنابا و چه قرآن.

وی افزود: ما از همان سال 89 در دانشگاه تربیت مدرس مطالعاتی را در این زمینه آغاز کردیم و نتایج آن را در قالب گزارش‌هایی مرتباً خدمت ایشان عرضه می‌کنیم.

گفتنی است در ابتدای این نشست ابتدا یکی از دانشجویان نیز گزارشی از کتاب مبانی دینی اقتصاد مقاومتی ارائه داد.

وی اظهار داشت دین به‌عنوان یک نظام باید پاسخگوی تمام نیازهای انسان ازجمله نیازهای اقتصادی پاسخ دهد. وی سپس با اشاره به مفهوم شکر و رابطه آن با ازدیاد نعمت از سوی خداوند متعال، شکر عملی را مهم‌ترین راه شناخت و استفاده مطلوب از نعمت‌ها در فرهنگ قرآنی دانست.

این دانشجو آسیب‌هایی چون حرص و طمع، ربا و احتکار را ازجمله موانع رسیدن جامعه اسلامی به اقتصاد مقاومتی خواند و بر لزوم زدودن این آسیب‌ها از اقتصاد کشور اسلامی تأکید کرد.

مطالب مشابه