بازدید جمعی از اساتید اباضی و صوفی تونس از دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب جمعی از اساتید اباضی و صوفی تونس در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافتند و در دیداری با چند تن از اعضای هیئت علمی به گفتگو نشستند.

در این دیدار حجج اسلام دکتر الهی منش عضو هیئت علمی و مدیر گروه عرفان و تصوف اسلامی، دکتر شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه و دکتر حاتمی ضمن خوشامدگویی به این گروه خشنودی خود را از حضور ایشان ابراز و مختصری درباره فعالیت های علمی دانشگاه ارائه کردند.

ادامه این دیدار با گفتگوی دو طرف راجع به سابقه تاریخی روابط میان ایران و تونس گذشت که طی آن حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری از وجود دولت های محلی با حاکمانی ایرانی الاصل نظیر رستمیه در محل تونس امروزی گفت و نام شهر قیروان را که از کلمه فارسی کاروان برگرفته شده نشانه ای از روابط تجاری ایرانیان و مردم خطه تونس در طول تاریخ دانست. گروه تونسی نیز با اشاره به وجود دروازه ای تاریخی در این کشور به نام الخراسانی قدمت این روابط را تایید کردند.

همچنین در ادامه این نشست گروه تونسی گزارشی از عمق باورهای صوفیانه در میان مردم آن دیار دادند و اظهار داشتند که قریب یک میلیون تونسی رسما خود را صوفی می دانند و فرقه های مختلف صوفی در تونس در حال حاضر پیروانی دارند که از مهمترین آنها می توان به فرقه علویه اشاره کرد.

دکتر شریعتمداری همچنین در این جلسه از فعالیت های علمی، دوره های آموزشی و منشورات دانشگاه در راستای معرفی فرقه اباضیه گفت و افزود که در همین رابطه دوره ای برای تشریح فقه اباضی با حضور استادی از عمان در دانشگاه برگزار شد. وی همچنین برخی کتب منتشر شده از سوی دانشگاه درباره فرقه اباضی را به میهمانان تونسی معرفی کرد که مورد استقبال ایشان واقع شد.

همچنین در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی منش با اشاره به اینکه تنها راه رستگاری انسان و نیل به مقام رفیع رضایت الهی گذر از مادیات و عالم ماده است بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های عرفان ناب اسلامی برای نزدیکی و همزیستی مسلمانان از مذاهب مختلف تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاتمی نیز برای تکمیل تحقیقات رساله دکتری خود در دانشگاه الزیتونه تونس حضور داشته، در این دیدار مشترکات عرفانی را بستری مطلوب برای آغاز همکاری های علمی عنوان کرد.

در پایان این دیدار گروه تونسی با تمجید از فضای مطلوب علمی دانشگاه در پرداختن به مذاهب مختلف اسلام به ویژه اباضیه و صوفیه آمادگی خود را برای آغاز همکاری های علمی دو جانبه اعلام کردند.

 

مطالب مشابه