دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

نشست علمی «استفاده فیلسوفان از میراث یونانی در شکل دهی متافیزیک فلسفه اسلامی»

 
تاریخ انتشار: 1394/11/24    

نشست علمی «استفاده فیلسوفان از میراث یونانی در شکل دهی متافیزیک فلسفه اسلامی»

نشست علمی «استفاده فیلسوفان از میراث یونانی در شکل‌­دهی متافیزیک فلسفه اسلامی» با سخنرانی پروفسور نیهوف از دانشگاه برلین و به همت دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این نشست که عصر چهارشنبه 21 بهمن با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان علاقه مند به فلسفه در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد پروفسور نیهوف در موضوع «استفاده فیلسوفان از میراث یونانی در شکل­‌دهی متافیزیک فلسفه اسلامی» به ایراد سخن پرداخت.

در این سخنرانی که به زبان آلمانی ارائه و همزمان از سوی استاد دکتر فومشی دانش‌ آموخته دانشگاه برلین و عضو هیئت عملی دانشگاه ادیان و مذاهب به زبان فارسی ترجمه می­شد پروفسور نیهوف ابتدا به مقوله اهمیت کاربردی زبان یونانی در دوره روم باستان و در حوزه های مختلف فلسفی به عنوان زبان علمی فلسفه پرداخت و چند نمونه از فیلسوفان را در اثبات این گزاره نام برد و به شرح آثارشان پرداخت که از آن جمله می توان به فیلون اسکندرانی اشاره کرد که در حوزه فلسفه اسکندریه و علی رغم زبان مادری خود به زبان یونانی فلسفه می نوشت و یا در حوزه فلسفه قسطنطنیه از وجود افرادی بسیار نام برد که حامی آموزش فلسفه بودند و باز هم به زبان یونانی آموزش فلسفه می دادند.

نیهوف افزود: اصحاب فلسفه نوافلاطونی هم بیشتر به بازنشر آثار فلسفی قبلی به زبان یونانی می پرداختند ولی هیچ کدام از این جریان ها به معنای حمایت از نژاد و ملیت یونانی نبود.

نیهوف سپس به دوره بیزانس پرداخت و گفت که در این دوره زبان یونانی به زبان رسمی حکومت تبدیل می شود و لذا فلسفه هم در این دوره به زبان یونانی نوشته می شود. فیلسوفان بیزانسی با فلاسفه قسطنطنیه هم همکاری می کنند و این همکاری ها هم به زبان یونانی انجام می شود. در ادامه مدرسه ای برای فلسفه در قسطنطنیه ایجاد می شود که تا مدتها تنها مرکز آموزش فلسفه در روم شرقی است.

نیهوف در ادامه دوران آغاز استفاده از زبان لاتین برای فلسفه را از قرن دهم دانست که کم کم جای زبان یونانی را می گیرد. وی ادامه داد در همین زمان ارتباطات فلسفه یونانی با فیلسوفان مسلمان و مسیحی نیز آغاز می شود.

نیهوف سپس از قرن ششم تا نهم به عنوان دورانی مشکوک یاد کرد که طی آن مشخس نیست چه بر سر متون دست نویس فلسفی نظیر آثار ارسطو می آید، آثاری که قبلا مرتب به یونانی و لاتین استنساخ می شد.

نیهوف افزود که در قرن ششم میلادی و با ظهور اسلام ناگهان گنجینه ای از منابع فلسفی در دسترس مسلمانان قرار گرفت که برای ترجمه آنها دست به کار شدند. آنها برای ترجمه نیازی به کمک بیزانس نداشتند چون در شهرهای تحت قلمرو مسلمانان مترجمان ماهری شامل نسطوری ها بودند که در ازای پرداخت مبلغی ترجمه آثار را به عربی انجام می دادند.

نیهوف در ادامه از یک سوء برداشت جا افتاده یاد کرد و گفت: نکته بسیار جالب ترجمه نسخه های سریانی مربوط به قرن ششم میلادی است اما نسخه های یونانی در قرن دهم میلادی ترجمه شده اند لذا تقدم با متون سریانی است نه یونانی که معمولا این حقیقت بالعکس برداشت شده است. به طور نمونه ابن سینا در مراجعه به آثار ارسطو از ترجمه متون سریانی استفاده کرده نه ترجمه متون یونانی.

ادامه این جلسه به پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنران گذشت که طی آن نیهوف در پاسخ به سوالی درباره انگیزه اش از طرح استفاده ابن سینا از ترجمه سریانی به عربی آثار ارسطو گفت که منظور این است برای سخن گفتن درباره تاریخ فلسفه غرب باید تمام این جوانب را در نظر داشت و نباید این تاریخ را تنها در آثار نوشته شده به زبان لاتین یا یونانی یا سریانی جستجو کرد بلکه آثار ترجمه شده از روی این متون به عربی نیز باید مد نظر قرار گیرد.



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز