با حضور هیئت هایی علمی از اسلوونی و کانادا؛

دومین دور گفت وگوی دینی اسلام و مسیحیت برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این نشست‌ عصر چهارشنبه 25 آذرماه در سالن کنفرانس امام موسی صدر با خوش‌آمدگویی حجت الاسلام و المسلمین نواب به میهمانان آغاز شد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوشامدگویی به اعضای هیئت دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه شهر لوبلیانای اسلوونی، با تمجید از اراده و آمادگی موجود در اسلوونی برای گفتگو با مسلمانان، این کشور را از کشورهای تأثیرگذار در منطقه بالکان و اروپا خواند.

وی همچنین مسلمانان اسلوونی را نیز از فعالترین جوامع مسلمان در اروپا خواند که علی رغم داشتن تنها یک مسجد در لوبلیانا پایتخت این کشور به خوبی توانسته اند فعالیت های خود را از جمله در زمینه برقراری ارتباط مسالمت آمیز با اکثریت مسیحی کشورشان گسترش دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در ادامه ضمن خوشامدگویی به جمعی از منونایت‌های کانادا که در نشست حضور داشتند از تجربه‌های متعدد سفر به این کشور گفت و  فرقه منونایت را از فعالترین فرق مسیحی در زمینه گفتگو با مسلمانان خواند و این رویکرد ایشان را ستود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب کانادا را کشوری سرشار از منابع طبیعی و نیز مهد مراکز دانشگاهی برجسته در جهان خواند و با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در این کشور، از رویکرد عاقلانه دولت جدید این کشور در قبال اقلیت های دینی و مهاجران استقبال و ابراز امیدواری کرد این روند ادامه داشته باشد.

پس از سخنرانی دکتر نواب این نشست به طور رسمی وارد بخش ارائه مقالات شد که طی آن دو استاد از ایران و اسلوونی به ارائه مقاله پرداختند.

مقاله نخست را دکتر حمیدرضا شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه داد که «میراث کهن مسیحیان عرب قبل از اسلام و داد و ستد فرهنگی میان مسیحیان و مسلمانان بعد از اسلام در قرون میانه» نام داشت.

از جمع هیئت اسلوونیایی نیز دکتر ماری یوژه اوسردکار مقاله ای را با عنوان «دلایل گفت‌وگوی بین کاتولیک‌ها و مسلمانان بر اساس دکترین کاتولیک» در دومین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارائه کرد.

گفتنی است اولین گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان با اسلونی با اساتید دانشکده الهیات دانشگاه لوبلیانا در روز سه شنبه هفدهم  اردیبهشت 1387 مصادف با 6 می 2008 برگزار گردیده بود.

 

مطالب مشابه