دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

از پایان نامه نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن دفاع شد

 
تاریخ انتشار: 1391/09/19    

با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن» دفاع شد.

 

از پایان‌نامه نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن دفاع شد

با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن» دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو ناصر علیخانی از پایان‌نامه خود با عنوان «نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن» دفاع کرد. دکتر رضانژاد استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و دکتر هادی قندهاری داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

معاد در اسلام، همانند ادیان گذشته جایگاه ویژه‌ای داشته که حتی به عنوان یکی از پایه‌های اصول دین معرفی گردیده و قریب یک سوم آیات قرآن به بحث جهان آخرت اختصاص داده شده است.

با عنایت به اهمیت این مطلب، طبیعی است که اشتباه در فهم معنی قیامت، باعث انحرافی بزرگ در عقیده و بینش فرد می‌گردد که جامعۀ بابیت و بهائیت از این دسته‌اند.

اینان با تفسیر به رأی و تأویلهای نابجا، تعاریف گوناگون و حتی متناقضی از بهشت و جهنم ارائه نموده‌اند. تأویل همۀ علامات قیامت به مواردی که مربوط به ظهور پیامبر جدید شده و اعتقاد به اینکه لقاء و پذیرش پیامبر حاضر، به منزلۀ گذراندن صراط و میزان و در نهایت ورود در بهشت و از آن طرف، عدم پذیرش او مساوی است با قرار گرفتن در عذاب و جهنم الهی؛ و اینکه معاد همان بازگشت پیامبران و مؤمنین و کفار زمان گذشته به شکل پیامبر و مؤمنین و کفار جدید می‌باشد.

به اعتقاد سران این فرقه، هیچ یک از علما و رهبران اسلامی در این هزار سال موفق به درک درست و واقعی این معنا از آیات و روایات نشده و در وادی ضلالت سیر کرده‌اند و تنها ایشان توانسته‌اند معنای صحیحی از آن ارائه نمایند.

قائل شدن به این معنا که می‌شود سرمنشأ آن را اعتقاد به عدم خاتمیت پیامبراکرم (ص) دانست، علاوه بر تناقض‌های فراوان؛ سؤالات بسیاری نیز در ذهن ایجاد می‌کند که تاکنون جواب قانع کننده‌ای برای آن داده نشده است. سؤالاتی از قبیل اینکه؛ با این تعریف بهائیت از قیامت؛ این همه وعد و وعیدهایی که در قرآن آمده چه می‌شود؟ این آسایش‌های ابدی و یا عذابهای طاقت فرسا در کجا واقع می‌شود؟ تکلیف این افرادی که در زمان پیامبران در قید حیات نبوده و به لقاء ایشان نرسیده‌اند چه می‌شود؟ و سؤالات دیگری که همگی در هاله‌ای از ابهام وجود دارند.

کلید واژگان: قرآن، معاد، علائم قیامت، بهشت، جهنم، بابیت، بهائیت.

 

 

 

 


برچسب ها : نقد رویکرد بابیان و بهائیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز