دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

سازمان بيت‌العدل و جايگاه آن در آيين بهائيت

 
تاریخ انتشار: 1391/02/30    

در روز چهارشنبه 27 ارديبهشت ماه، از موضوع «سازمان بيت‌العدل و جايگاه آن در آيين بهائيت» در قالب پايان‌نامه دفاع شد.

 

دفاع از پايان‌نامه با مضوع؛

سازمان بيت‌العدل و جايگاه آن در آيين بهائيت

در روز چهارشنبه 27 ارديبهشت ماه، از موضوع «سازمان بيت‌العدل و جايگاه آن در آيين بهائيت» در قالب پايان‌نامه دفاع شد.

به گزارش گروه تأمين اخبار و اطلاعات علمي دانشگاه اديان و مذاهب، در اين جلسه دانشجو سيدمحمدحسين نوربخش از پايان‌نامه خود با موضوع «سازمان بيت‌العدل و جايگاه آن در آيين بهائيت» دفاع كرد. حجت الاسلام و المسلمين دكتر فرمانيان استاد راهنما و سيدعلي موسوي‌نژاد استاد مشاور اين پايان‌نامه بودند و حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضانژاد داوري اين اثر را بر عهده داشت.

در ابتدا، حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضانژاد، پس از قرائت مختصري از پايان‌نامه توسط دانشجو، در بيان محاسن رساله اظهار داشت: اين رساله گزارش خوبي است و نكات خوبي را در رابطه با يكي از مسائل مبتلابه در مورد يكي از مسلكها ارائه مي‌دهد، همچنين از حيث ارائه تحليل، نقد و بررسي، در اين رساله بسيار خوب عمل شده است.

وي افزود: اما با اين حال ايراداتي هم به رساله وارد است از جمله اينكه اغلاط تايپي بسيار مشاهده مي‌شود، مطالب به خصوص نقل قول‌ها نياز به ويراستاري دارد مثلاً نقل قول‌ها بايد در گيومه قرار گيرد؛ نكته ديگر اين است كه در نقل قول‌هاي غير مستقيم كه از يك فرقه ضاله صورت مي‌گيرد، در به كار بردن واژه‌ها بايد بسيار دقت كرد و واژه‌هايي را كه خود آنان به كار مي‌برند، به كار نبرد، به عنوان نمونه نبايد در نقل قول غيز مستقيم از واژه «الواح مباركه» استفاده كرد و فقط به كار بردن واژه «الواح» كافي است.

وي از ديگر ايرادات وارده را در مورد نمودارها و جداول دانست و گفت: بايد از جداول و نمودارهاي سازمان بهائيت به طور كامل استفاده مي‌شد تا كار راحت‌تر شود، نكته بعد نيز در مورد اشتباهات تاريخي و عدم مراجعه به منابع در برخي از مطالب است يا عدم ارائه عكس‌هاي نمايندگان دوره اول و دوم بيت‌العدل كه بايد اين عكس‌ها مي‌آمد. همچنين اگر يك مقايسه بين سازمان بيت‌العدل و فراماسونري صورت مي‌گرفت، به غناي بيشتر رساله كمك مي‌نمود.

دكتر رضانژاد در مورد ارائه مستندات مطالب در رساله گفت: در بيشتر مطالب رساله ارائه مستندات  و آدرس مطالب ذكر شده است ولي در مورد 30 درصد از مطالب هم اين امر صورت نگرفته است، همچنين اصل ديگري كه بايد در اين رساله مورد توجه قرار مي‌گرفت، تسهيل سازي براي خواننده است كه مورد توجه قرار نگرفته است مثلاً تاريخ‌ها همه به ميلادي آمده است درحاليكه مي‌بايست معادل شمسي آن نيز آورده مي‌شد.

وي افزود: وجود يك نتيجه گيري در پايان هر فصل لازم مي‌‌نمايد كه اين امر در اين رساله صورت نگرفته است، نكته بعد نيز در مورد وجود تعارض در نقل قول‌ها است، همچنين در مقدمه آمده كه روش كتابخانه‌اي و ميداني است، ولي در متن رساله جز در يك مورد هيچ اثري از تحقيق ميداني ديده نمي‌شود، در پايان رساله نيز يك پي‌نوشت آمده است كه بايد به صورت پاورقي در پايان مطالب مي‌آمد.

استاد داور اين پايان‌نامه در مورد پيشينه تحقيق نيز تصريح كرد: در رابطه با پيشينه تحقيق هم بايد مشخص مي‌شد كه آيا در گذشته در اين موضوع كاري صورت گرفته است يا خير؟ كه در اين رابطه در رساله مطلب جامعي وجود ندارد، همچنين پرسش‌هاي اصلي و فرعي از هم تفكيك نشده است.

وي برخي از اشكالات را ناشي از عدم دقت نويسنده دانست و تأكيد كرد: اشكالاتي از قبيل اينكه در صفحه 9 رساله ذكر شده كه علي محمد باب از طريق دريا به فارس آمد درحاليكه فارس به دريا راه ندارد يا اينكه باب خود به اصفهان سفر كرد و پس از آن در صفحه 10 آورده شده كه باب به دستور حاكم اصفهان از شيراز به اصفهان آورده شد، به دليل عدم دقت نويسنده است.

دكتر رضانژاد در پايان يادآور شد: در پايان بايد بگويم كه با توجه به اينكه منابع در اين زمينه در دسترس نيست و سايت‌هايي هم كه در اين زمينه مطلب دارند، فيلتر شده‌اند، مراجعه به اين منابع كار سختي بوده است زيرا نويسنده براي نگارش اين رساله به منابع اصلي بهائيان مراجعه كرده است و بايد گفت كه به حق براي نگارش اين پايان‌نامه زحمت زيادي كشيده شده است.

سپس سيدمحمدحسين نوربخش گفت: نكاتي كه استاد داور مطرح نمودند، درست بوده و بيانگر دقت نظر ايشان است ولي با اين حال در مورد پيشينه بحث بايد بگويم كه زماني كه من اين كار را شروع كردم، هيچ پيشينه‌اي براي اين بحث وجود نداشت و در اين زمينه كار خاصي انجام نشده بود. در مورد بحث تحقيق ميداني نيز به اين خاطر كاري صورت نگرفته است كه در حين انجام تحقيقات ميداني منع قانوني به وجود آمد و اين منع قانوني باعث متوقف شدن تحقيقات ميداني گرديد.

وي افزود: عكس‌هاي دوره اول و دوم را هم موفق به پيدا كردن آن نشدم، در مورد آدرس دادن مطالب نيز چون برخي از مطالب را از يك منبع خاص استخراج كرده بودم، پس از 2 تا 3 صفحه آدرس مطلب ذكر شده است.

در ادامه نيز حجت الاسلام و المسلمين دكتر فرمانيان، استاد راهنماي اين رساله پس از تقدير و تشكر از استاد راهنما و دانشجو اظهار داشت: اولين نكته در رابطه با اين رساله اين است كه زحمت زيادي براي نگارش آن كشيده شده است، اين رساله 5 بار براي تصحيح بازگردانده شد، در ابتدا قرار بود كه رساله بر اساس تحقيقات ميداني نگارش يابد، ولي به دليل مشكلاتي كه به وجود آمد، كار از تحقيق ميداني به كار كتابخانه‌اي تغيير پيدا كرد و در حين كار كتابخانه‌اي نيز دانشجو با كمبود زمان مواجه شد.

وي افزود: كار بسيار خوبي كه دانشجو صورت داده است، اين است كه به تمام منابع بهائيان رجوع و مطالب راجع به بيت‌العدل را از منابع استخراج نموده است، اين رساله نسبت به بسياري از رساله‌هاي ديگر قوي‌تر است.

در پايان، سيدعلي موسوي نژاد نيز با تشكر از استاد داور تصريح كرد: اين كار جاي يك تبريك را دارد زيرا به خوبي توانسته به معرفي سازمان بيت‌العدل بپردازد، اين رساله رويكرد معرفي دارد و از آن انتظار نقد نمي‌رود ولي در عين حال نقد نيز در آن صورت پذيرفته است.

در ذيل چكيده پايان‌نامه ارائه مي‌گردد.

 

چکیده:

بیت العدل، مرکز اداری جامعه جهانی بهائیان، در حیفاء اسرائیل قرار دارد.با مرگ عباس افندی، بنیان آن توسط شوقی افندی نهاده شد که در اواخر عمر وی، با هدف به عهده گرفتن مسئولیت های اجرایی جامعه بهائیان، در کنار رکن بالاتری به نام ولی امرالله، تشکیل شد ولی پس از مرگ شوقی و نبودن ولی امرالله بعدی به علت عقیم بودن وی، بیت العدل عملا به تک سوار عرصه اداره جامعه بهائیان تبدیل شد و به تنهایی به اداره گسترده بهائیان سراسر جهان پرداخت.

بیت العدل که در گفته های بزرگان آئین بهائیت همواره به عنوان مفسر و مبین احکام آئین بهائیت معرفی شده بود، کم کم تبدیل به قانون گذار در آئین بهائیت شده و به عنوان شارع قوانین به ایفای نقش پرداخته و کار به جایی رسیده که دیگرهیچ کس حق مخالفت با اوامر بیت العدل را ندارد.

امروزه بیت العدل در بین بهائیان به عنوان یک شارع و پیامبر شناخته می شود و دستورات او مو به مو لازم الاجرا می باشد به طوری که بهائیان حاضر به هر نوع فعالیتی که به نوعی رضایت بیت العدل در آن باشد، می باشند و مخالفت با اوامر بیت العدل حتی به مخیله هیچ بهایی نیز خطور نکند و کوچکترین مخالفت با دستورات بیت العدل مجازات های سنگین که طرد از جامعه بهائیت جزئی ازآن مجازات ها می باشد، را در پی داشته باشد و با دقت نظر تمام، تحرکات تک تک بهائیان در سراسر جهان را زیر نظر دارد.

ما در این تحقیق بر آنیم که به بررسی نقش و جایگاه بیت العدل در بین بهائیان بپردازیم.

کلمات کلیدی: بیت العدل اعظم، تشکیلات ،بهاءالله، عبدالبهاء، شوقی افندی، سازمان ولایت امرالله، محفل محلی و ملی.

 

 



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز